Berørte «gråter» på FBs skulder, utbygging blir treg og kostbar

Tolfsen bruker planene for næringspark ved Glemmen gård som eksempel på «å gråte på pressens skulder» når man blir berørt av offentlige utbyggingsprosjekter. Illustrasjonen er hentet fra f-b.nos omtale av den aktuelle saken.

Tolfsen bruker planene for næringspark ved Glemmen gård som eksempel på «å gråte på pressens skulder» når man blir berørt av offentlige utbyggingsprosjekter. Illustrasjonen er hentet fra f-b.nos omtale av den aktuelle saken.

Av

– Beslutningsprosessene har blitt så trege, kostbare og omfattende at vi snart ikke får gjort noe eller at det som blir gjort blir dyrt og «forsinket». Ulf Tolfsen tenker her særlig på ny jernbanetrasé.

DEL

Leserbrev

Jeg blir helt oppgitt over alle artikler om prioriteringer og trasévalg. Dette går igjen, spesielt i lokalpressen. Vi lever i et demokrati som er i ferd med å ta livet av seg selv. Beslutningsprosessene for nesten alt har blitt så trege, kostbare og omfattende at vi snart ikke får gjort noe eller at det som blir gjort blir dyrt og «forsinket».

Når valget blir tatt, er det ofte ikke optimalt og gjenspeiler kompromiss som ingen ser ut til å like. Jeg kunne ramset opp en lang liste over prosjekter. FB har skrevet bøttevis av artikler om konflikter om vei, jernbane traseer, byggeplaner etc. I alle saker står selvfølgelig de berørte frem og «gråter på pressens skulder». Enten det er barnehager eller bygg nær vei, bruer eller industri.

Ingen vil ha «ting» nær seg! De mest alvorlige eksemplene gjelder plassering av forbrenningsanlegg eller giftige deponier. I land med atomkraft blir alt mye mer alvorlig. I dette innlegget vil jeg begrense meg til jernbanen som ser ut til å gå igjen.

Når en utvalgt gruppering av kvalifiserte spesialister, på alle plan, gjør et valg, så må dette kunne gjennomføres hurtigst mulig uten endeløse høringer og utsettelser.

I FB av 12. desember ser jeg at velstående forretningsfolk «gråter» på skulderen til FB; «Jernbanetraseen vil ødelegge for en mulig næringspark», eller for å si det med rene ord; fremtidig stor profitt. Det er vel ikke noe direkte feil med det, men traseen må gå et sted og ingen vil ha´n!

Fordelen med valget må være at ingen næringspark er bygget.

Nå er jeg meget pragmatisk og mener at når en utvalgt gruppering av kvalifiserte spesialister, på alle plan, gjør et valg, så må dette kunne gjennomføres hurtigst mulig uten endeløse høringer og utsettelser. Det er nødt til å gå ut over noe eller noen! Hva skal de si som i dag bor under Fredrikstadbrua, nær Øra eller i områder med stor byggeaktivitet. Flere områder i og rundt byen bærer preg av mangel på helhetstankegang og fantasi om fremtiden.

I Norge, med få innbyggere, burde dette være enkelt. Stå på og bli ferdig med saker som er viktig for majoriteten av borgere. Til dere som planlegger; tenk langsiktig og unngå konflikter!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags