Åpent brev til Erna og Ketil: Toget og den elektriske revolusjon

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Sverre Egil Larsen argumenterer for rett linje i åpent brev til statsminister Erna Solberg og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

DEL

Leserbrev

Hvorfor skal vi bygge dobbeltspor for Intercity tog gjennom Østfold først og så bygge en ny linje for høyhastighetstog til utlandet senere, om vi kan få begge deler samtidig, og til vesentlig lavere pris?

Store deler av dobbeltsporet gjennom Østfold bygges allerede for 250 km/t og kan brukes til begge typer trafikk, men fra Råde skal det legges i en siksaksløyfe ned til Fredrikstad, for så å svinge delvis tilbake, nordøstover opp til Sarpsborg, før det igjen legges tilbake i sydlig retning.

Denne ekstra sløyfen på ca. 15 km vil koste anslagsvis 10 – 15 milliarder mer enn en rett linje med sentralstasjon på Rolvsøy og krever dessuten rivning av flere hundre hus for å få plass til en bred trasé igjennom byenes tettbebygde boligstrøk og store arealer for jernbanestasjoner i sentrum.

Bygging av en slik siksaklinje medfører enorme ekstra kostnader, både i penger og berørte innbyggeres fortvilelse, men politikerne begrunner nødvendigheten av dette med følgende:

Argument 1:  En jernbanestasjon må ligge midt i sentrum for at flest mulig skal ha gangavstand.

Nærmere undersøkelser viser imidlertid at hele 98 -99 prosent av togreisende kommer til stasjonen med buss, bil eller sykkel, uansett hvor stasjonen ligger. Dessuten må tiden nå være inne for å tenke nytt; både store og små selvkjørende, elektriske busser er her allerede og vil i nær fremtid kunne bringe togreisende raskt, billig og miljøvennlig direkte mellom hjemmet og stasjonen.

Argument 2:  En jernbanestasjon vil medføre fortetning og utvikling av et levende handelssentrum.

Denne tankegangen var helt riktig da Østfoldbanen ble bygget i 1870-årene, men det virker som man helt overser det faktum at byene for lengst er tettbebygget og at det nå ikke er snakk om fortetning, men riving. Hundrevis av hus og eksisterende infrastruktur i hundremillionersklassen skal vekk!

Noen reisende fra Fredrikstad og Sarpsborg får nødvendigvis litt lenger vei til en sentralstasjon på Rolvsøy, men med moderne tilbringertjeneste og toghastighet på 250 km/t på rette linjer er jeg overbevist om at reisetiden uansett vil bli vesentlig kortere enn med en ekstra 15 km lang siksaksløyfe med redusert hastighet. Togets fortrinn er store laster i høy hastighet, ikke som lokal trikk.

Det er foreslått å benytte dagens jernbanelinje Fredrikstad – Sarpsborg til en slags bybane eller metro, men dette er etter min mening helt urealistisk fordi denne traseen går i lange strekk gjennom nærmest ingenmannsland og skinnegående transport på ett enkelt spor vil her bli urasjonelt stivt og kostbart å drive. Bruk heller pengene på oppgradering av veinettet for effektiv og elastisk transport med fremtidens elektriske busser, biler og sykler. Den elektriske revolusjonen innen veitransport er i full gang. Dagens togtrasé kan bli en kjempefin «motorvei» for sykler, både med og uten el-motor.

Så må jeg enda en gang be dere vennligst om å stoppe planleggingen av denne vanvittige skinnelåsen og få utredningen inn på rett spor, snarest mulig. Den enkleste løsningen er her både best og billigst.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags