Grønli stasjon uten parkering betyr mye pendling med bil

Råde bondelag protesterer mot at matjord tas i bruk til parkering når dagens Råde stasjon skal erstattes av en ny som må plass til langt flere biler, ifølge planen fra Bane Nor.

Råde bondelag protesterer mot at matjord tas i bruk til parkering når dagens Råde stasjon skal erstattes av en ny som må plass til langt flere biler, ifølge planen fra Bane Nor. Foto:

Av

Råde Bondelag mener det er å legge opp til utbredt pendling med bil når det ikke skal bygge parkeringsplasser ved fremtidige Grønli stasjon i Fredrikstad sentrum.

DEL


I torsdagsutgaven av Fredrikstad blad 6.12.2018 leser vi reportasjen «Vil bygge ny jernbanestasjon uten p-plasser». Råde Bondelag reagerer sterkt på noen av ytringene i artikkelen. Vi kan lese at det i dag er 289 parkeringsplasser ved Fredrikstad stasjon, men at det ikke er planlagt å bygge parkeringsplasser på Grønli. Videre står det at togpendlere kan bruke Råde stasjon, som ifølge Bane NOR skal ha pendlerplasser og hvor det planlegges å tilby innfartsparkering for alle som trenger å kjøre bil til stasjonen. Ved Råde stasjon er det gratis å parkere, noe det ikke er planlagt å endre på.

Råde Bondelag vil presisere at vi er imot nedbygging av matjord, og ønsker at omdisponering av landbruksarealer skal begrenses så mye som mulig. Vi synes ikke det er greit at man skal la være å bygge parkeringsplasser i byene, men at man kan bygge store parkeringsplasser på bygda. Vi mener det er riktig at «kommunene» sørger for p-plasser til sine pendlere på stasjonene og ikke legger opp til stor bruk av pendling med bil. Hvor er miljøhensynet i dette? Vi er forbløffet over at Henning Aall, som representerer MDG kan uttale at løsningen virker fremtidsrettet. Vi mener man må se helheten her, ikke forflytte parkeringsproblematikken over til nabokommunen.

Leserbrev 

Da vil bussen være det eneste miljøvennlige transportalternativet til Oslo for alle som ikke har månedskort og bor lenger unna stasjonen enn gå- og sykkelavstand.

Råde stasjon har 148 parkeringsplasser i dag. Dersom man regner med at en tredjedel av de som kjører bil til Fredrikstad vil finne andre måter å komme til stasjon på, betyr det at to tredjedeler andre bilpendlerne muligens vil kjøre til Råde. Det utgjør økt behov for parkeringsplasser på 130 prosent. Man håper også at antall togpassasjerer vil øke i fremtiden.

Det er ofte fullt på parkeringsplassene i Råde etter klokken 08, så man må kjøre videre for å få parkert. Parkering ved Son er gjort om til pendlerparkering. Derfor kjører man bil til Ski og Oslo. For å få bukt med dette problemet bygger vi ut store parkeringsplasser og undergraver toget som et attraktivt og miljøvennlig transportalternativ mellom byene. Da vil bussen være det eneste miljøvennlige transportalternativet til Oslo for alle som ikke har månedskort og bor lenger unna stasjonen enn gå- og sykkelavstand.

Fokus på nasjonal bekjempelse av nedbygging av matjord. Dette har vi også nevnt i den ene høringsuttalelsen til Bane NOR tidligere.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags