Dobbeltspor koster langt mer enn det smaker

Trengsel og stort engasjement under informasjonsmøtet om dobbeltspor onsdag kveld. Bjørn Dalen var der, og konkluderer med at utbyggingen er unødvendig.

Trengsel og stort engasjement under informasjonsmøtet om dobbeltspor onsdag kveld. Bjørn Dalen var der, og konkluderer med at utbyggingen er unødvendig. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Vi må ha en grundigere diskusjon om kostnadene ved å rasere boliger og matjord, skriver Bjørn Dalen, og mener det holder med den gamle toglinjen mellom Sarpsborg og Fredrikstad.

DEL

Leserbrev 

Har nettopp vært på informasjonsmøte om de ulike alternativene for jernbane og vei gjennom Fredrikstad. Foredragsholderne var informative for de ga også informasjon om hva de ikke hadde gjort. Kostnadene ved de ulike prosjektene var det nemlig ikke gjort beregninger på.

Dette minner meg på utbygging av Gardermobanen for flytoget. Der måtte Stortinget bevilge ni milliarder ekstra, dvs. sanere gjeld før Flytoget kunne overta driften. Prisen på flytoget er fortsatt så høy at familier velger å kjøre bil fremfor å ta Flytoget når de skal ut å fly.

Hvem skal vi bygge dobbeltspor for?

Skal en familie med to voksne og to barn som bor i Oslo besøke oss og først ta trikk/buss til Oslo S koster toget 3*444=1332 + trikk 68*3=204. For pensjonister som meg som betaler 1/2 pris, er toget paradis, men for barnefamilier er togreiser for svært mange en utopisk drøm.

Når jeg reiser med toget til Sarpsborg er det alltid rikelig med plass.

Mitt poeng er: Vi må ha en grundigere diskusjon om kostnadene ved å rasere boliger og matjord, per dato tror jeg det koster mer enn det smaker, dette kan vi drøfte i flere år. Per dato mener jeg, den gamle trasé fra Fredrikstad til Sarpsborg er det beste alternativ.

Moral: Luftige ideer kan være morsomme som tankespinn, men de trenger ikke gjennomføres.

Se FBTV-opptaket fra informasjonsmøtet:

Bane NOR og Statens vegvesen arrangerer åpne møter om jernbane- og veiutbyggingen mellom Seut og Sarpsborg. Her blir også de ulike alternativene for Grønli stasjon, firefeltsvei fra Simo til St. Croix, og traseene over Rolvsøysund gjennomgått.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags