Dignio-sjefen: Vi har savnet en ny utlysning fra Fredrikstad kommune på kontrakten for velferdsteknologi

 I Fredrikstad kommune ser innføring og utrulling av medisineringsstøtte og medisinsk avstandsoppfølging ut til å være definert som et spørsmål om teknologi. Kanskje er det derfor vi finner det vanskelig å møtes? spør Lars Dahle.

I Fredrikstad kommune ser innføring og utrulling av medisineringsstøtte og medisinsk avstandsoppfølging ut til å være definert som et spørsmål om teknologi. Kanskje er det derfor vi finner det vanskelig å møtes? spør Lars Dahle. Foto:

Av

Vi har vi savnet en ny utlysning på kontrakten Fredrikstad kommune inngikk for fem år siden om levering av velferdsteknologi. I følge våre opplysninger var den tildelte kontraktstiden på maksimalt fire år, skriver Dignio-sjef Lars Dahle i dette tilsvaret til kommunens IT-sjef.

DEL

Leserbrev 

Dignio ønsker å få kommentere innlegget til IT-Sjefen i Fredrikstad Kommune Ketil Johansen i Fredrikstad Blad 30. August i år, ettersom vårt selskap er tema.

Først vil jeg takke for gratulasjonene både fra Fredriksstad Blads Jon Jacobsen og Ketil Johansen. Vi har nådd en viktig milepæl for selskapet, og vi håper fremtidig vekst også kan være positivt for byen vår. Vi er helt enig med IT-sjefen i viktigheten av ryddighet rundt offentlige anskaffelser. Dog har vi savnet en ny utlysning på den nevnte kontrakt som ble inngått for fem år siden.

I følge våre opplysninger var den tildelte kontraktstiden på maksimalt fire år. Vi kan ta feil, men dette er den vanligste kontraktsperioden før nytt anbud må utlyses om man skal forholde seg til Lov om Offentlig Anskaffelser. Det stemmer at Dignio ble invitert til et samarbeid med kommunen om «Internet of Things» av rådmannen. Vi valgte å trekke oss fra samarbeidet etter å ha deltatt i de innledende faser, da kommunen valgte en retning som var klart utenfor vår kompetanse og kjernevirksomhet. Dette ble kommunisert til rådmannen. En invitasjon fra Helse og Omsorg ville være mer relevant for oss, da vårt fokus er på økt livskvalitet for eldre og mer rasjonell bruk av hjemmesykepleien. 

Johansen nevner også viktigheten av tekniske standarder. Jeg er helt enig. Direktoratet for e-helse og Oslo kommune har nå laget en standardmåte å koble sammen velferdsteknologi og kommunenes journal-system. Vi kan med stolthet nevne at Dignio ble valgt som samarbeidspartner for dette arbeidet, og vi har vært aktiv bidragsyter til det system som nå skal rulles ut til resten av landet. Ingen andre leverandører er mer i tråd med myndighetenes strategi på dette området enn Dignio.

Dignio

  • Dignio er etablert på Kråkerøy og utvikler helse- og velferdsteknologi
  • Selskapets produkter skal gjøre det trygt og enkelt å føre tilsyn med eldre og kronisk syke på avstand.
  • Dignio har i dag 15 ansatte og på kundelista står 40 kommuner, deriblant Oslo kommune.
  • Fredrikstad er ikke blant kundene.
  • Selskapet ble etablert i 2010.
  • I 2017 leverte de et plussregnskap for første gang. Resultat før skatt ble 4,2 millioner kroner, og omsetningen 17,7 millioner kroner.

En liten observasjon til slutt: Dignio er inne i mer enn 50 norske kommuner, og har bred erfaring med innføring og utrulling av medisineringsstøtte og medisinsk avstandsoppfølging. I samtlige av disse kommunene jobber vi med deres Helse- og Omsorgsavdeling, ikke IT-avdelingen. Det er her man finner nærhet til brukerne og kan identifisere seg med deres behov. I Fredrikstad kommune ser dette til å være definert som et spørsmål om teknologi, og kanskje er det derfor vi finner det vanskelig å møtes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags