Hvem som kom først av høna og egget var lenge et åpent spørsmål, inntil noen konkluderte med at egget kom først. Men utdebattert blir det likevel neppe. Sånn er og blir det sikkert også med «det årnær sæ»-uttrykket, vil mange tenke, etter at en journalist fra Sarpsborg Arbeiderblad har gravd i overflaten av de siste 30 års østfoldhistorie. Og har etter kildene fastsatt eierskapet og gitt æren for «Det årnær sæ»-uttrykket til sin egen kjære by.

Det var en gang, og sagt er sagt ... mens videreført er videreført er mitt svar til dette! Og dermed får vi latterlig nok litt «Habakkeskogen»-preg over det hele.

For å starte med slutten, så handler dette om en merkevarebygging Fredrikstad by har ført gjennom snart 30 år, uten så voldsomt mange protester. Vi vet jo alle at selv om Richard Rodgers og Oscar Hammerstein skrev «You’ll Never Walk Alone» for Broadway-musikalen Carousel i 1945, så er det fortsatt sånn at de fleste av oss i moderne tid linker denne sangen til Liverpool FC. Sånn er det, og fortsetter nok også å være, med uttrykket «det årnær sæ».

Jeg tenker nok at sarpingen Knut Roen også hadde hørt uttrykket fra noen andre, før han selv brukte strofen og gjorde den til et offentlig begrep, som Sarpsborg Arbeiderblads journalist Erik Langsæter så fint påpeker. Og med det ønsker SA-journalisten å sette et punktum for saken (selv om han samtidig skriver at utsagnet nok først kom på banen langt tidligere en hva han her opererer med av årstall i det forrige århundre).

Problemet, eller utfordringen, i denne Stabbur-Makrell-sammenhengen er bare den at folk i Fredrikstad ga det lokale uttrykket et løft, tilbake på midten av 1980 tallet, der de gjorde den optimistiske og ujålete utsagnet til en del av sin egen byprofil. Her forsterket vi vår lokale identitet gjennom å ta i bruk «Det årnær sæ i Fredriksta’» som et grafisk element i merkevarebyggingen av Fredrikstad. Akkurat som nevnte fotballklubb i England tok «You’ll Never Walk Alone» og relanserte sangen til å bli en patriotisk og verdenskjent fotballhymne for sitt lag.

Snakkeboblen med budskapet «Det årnær sæ i Fredriksta’» så dagens lys, og fikk i kjølvannet av det en stor innvirkning og effekt på folk i og utenfor byen vår. Snakkeboblen alene trengte plutselig ingen støttende elementer i form av kommunevåpenet eller en annen tekst, som liksom med smør på flesk skulle fortelle folket hvem avsenderen av budskapet var. Så du snakkeboblen (senest sett på vei til jobb i dag på en DN-registrert mørk blå Volvo) i bakruten på bilen foran deg på veien, ja så visste du at hun eller han som kjørte bilen, var fra Fredrikstad.

Og det er nettopp her, rundt merkevarebyggingen av «Det årnær sæ» at skoen trykker og Orkla Foods helt klart gjør en skikkelig skivebom i utarbeidelsen av nevnte produktdesign. Det høres dessverre både overraskende og skremmende ut, når det liksom ikke spiller noen rolle at et stort konsern som Orkla Foods velger å ta så lett på det ved å ta i bruk Fredrikstads snart 30 års gamle og viden kjente uttrykk, på et temabasert og «Sarpsborg-vinklet» Stabbur-produkt.

Viktig å påpeke på dette tidspunktet at ingen påstår at Sarpsborg har stjålet noe som helst i denne Stabbur-Makrell-saken, men at man ønsker å påpeke overfor Orkla Foods at de burde vært mer våkne når det kommer til å prøve å være «lokale» i designuttrykket på makrellboksene sine. De burde rett og slett ha fulgt med i timen og selvsagt fått med seg det ALLE i Østfold vet – at det er Fredrikstad som har eierskapet til «Det årnær sæ»-uttrykket.

Derfor mener enkelte av oss her i Fredrikstad at det ikke behøver å være så vanskelig å legge sammen én og én, rent historisk og dagsaktuelt sett, at Orkla Foods i sin ferdigstillelse av den lokale Stabbur-Makrell-serie, burde lagt byens mye omtalte markedsføring til grunne, og ikke spilt på intern humor som et godt salgskort. At kommunikasjonsdirektøren i Orkla Foods nærmest fnyser av saken, må jo selvsagt stå for hans regning, selv om svaret hans avslutningsvis for min del tyder på at det ligger en viss uro i luften ved at de nå oppdager at de ikke har kvalitetssikret tekstinnholdet i produktserien sin godt nok før de lanserte den.

Å svare at de først får se på responsen, når spørsmålet rundt dette med eventuelt å endre designet på den nå mye omtalte makrellboksen, tyder vel kanskje på at han har «litt» kjennskap til hva den landskjente patriotismen nede ved Glommas utløp kan føre til. At de nærmest kimser av saken og spiller på det at folk må se humoren i dette, gjør dessverre svaret deres til noe langt dårligere enn ILLE BRA.

I fotballspråket brukes Fair Play, noe som enkelt kan trekkes over i hvordan vi også rent businessmessig skal forholde oss og opptre overfor hverandre. Kiwi ville nok for eksempel ha gått en og annen runde med seg selv, før de presenterte sitt nye slagord som «det enkle er ofte det beste». Noe de selvsagt aldri vil gjøre, selv om det også garantert er et uttrykk som tidligere har vært å høre på folkemunnet og på en måte var allemannseie før markedsavdelingen i Reitangruppen valgte å ta slagordet som «sitt eget» i profileringsarbeidet av butikkjeden Rema 1000.

Uttrykket «Det årnær sæ» er DESSVERRE er OPPTATT og vil derfor for all fremtid bli linket til Fredrikstad, noe den største delen av den norske befolkningen for lengst har fått med seg.

Tilbake til hovedessensen i saken. Den «sjuende far i huset»-historien/forståelsen av hvem som sa det før den ene eller den andre østfoldingen: Kanskje var det ikke en østfolding som sa det først en gang? Det som derimot er sikkert, er at «Det årnær seg i Fredriksta’» eller bare uttrykket «Det årnær sæ» DESSVERRE er OPPTATT og vil derfor for all fremtid bli linket til Fredrikstad, noe den største delen av den norske befolkningen for lengst har fått med seg.

Ærbødig TAKK for kampen og lykke til med alt fra byutviklingen og andre spennende ting som setter Sarpsborg og oss andre østfoldinger enda sterkere på kartet. La oss derfor i vennskapets navn sørge for å oppføre oss (Fair Play) ordentlig ovenfor hverandre, også i tidene fremover. Håper helt avslutningsvis også at kommunikasjonsdirektøren i Orkla Foods skjønner at vi ikke tar det å tukle med eller lage dårlig humor av byens langvarige merkevarebygging for god fisk her i patriotiske Fredrikstad.

For slik hadde nok også dere mest sannsynlig reagert om dere befant dere på den andre siden av bordet. «Ærru en av oss?» Står det på Stabbur-Makrell varianten som er skjenket til Fredrikstad. «Pionerær fra Plankeby’n» er teksten som stolt og hedersfylt pryder lokket vårt. Spørsmålet sendes herved i retur.

PS! En annen ting som også er ganske sikkert er at det blir Orkla Foods som tar den øverste pallplasseringen – gjennom mye oppmerksomhet rettet mot produktet Stabbur-Makrell. Vi får håpe sarpingene klarer å demme opp for det eventuelt tapte salget i Plankeby´n.