Datasikkerhet: Det finnes ikke noe slikt som en gratis lunsj

Tom Heine Nätt har sammen med Christian F. Heide skrevet  boka «Datasikkerhet – ikke bli svindlerens neste offer».

Tom Heine Nätt har sammen med Christian F. Heide skrevet  boka «Datasikkerhet – ikke bli svindlerens neste offer». Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Ingen bedrifter er «snille» og deler ut varer og tjenester uten å få noe igjen, skriver Tom Heine Nätt. I slike tilfeller er det svindlere som står bak.

DEL

LeserbrevDu har sikkert også tidligere hørt uttrykket «Det finnes ikke noe slikt som en gratis lunsj», men tenker: Hva har det med datasikkerhet å gjøre?

Jo, faktisk er dette et av de bedre rådene man kan gi for at du skal kunne oppdage svindler. Altså ikke en rekke tekniske detaljer, men en enkel og grei leveregel …

En av de vanligste metodene for å få et offer til å «bite på» en svindel er å lokke med at man skal få noe av stor verdi mot en svært liten innsats. Underbevisst vil alle mennesker, fattig eller rik, bli interessert i situasjoner der man kan tilegne seg noe uten å gi noe av tilsvarende verdi tilbake. Og når man blir veldig interessert i noe, og ser en potensiell fortjeneste, vil hjernen helt uten at vi kan kontrollere det tone ned alle varselsignaler om at det er noe som ikke stemmer.

For godt til å være sant.

For godt til å være sant.

I dagens svindelsituasjon viser dette seg ofte i form av konkurranser og gavedryss. Også det å få en gave som takk for at du deltar i et brukerpanel, er produkttester eller svarer på noen enkle spørsmål i en brukerundersøkelse er vanlig. Vi har den siste tiden sett flere eksempler slike svindler.

Disse svindlene er imidlertid enkle å avsløre. Vi kan rett og slett tenke følgende:

For at en bedrift som ønsker å tjene penger skal gi bort noe, så må de få noe av større verdi igjen.

Ingen bedrifter er «snille» og deler ut varer og tjenester uten å få noe igjen. Det er ikke snakk om at de skal få penger direkte, men det kan være å skape kundelojalitet, merkevarebevissthet, få informasjon om kundene eller få mediedekning. Én kunde er i denne sammenhengen lite verdt. Det at én person blir glad for en ny iPhone, gir ikke mange kronene. I så fall må også veldig mange andre få vite hvor glad denne kunden er i bedriften.

Tror på dette?

Tror på dette?

Får vi en e-post fra Elkjøp med beskjed om at vi har blitt valgt ut som den heldige mottageren av en Smart-TV, kan vi derfor med sikkerhet si at dette er en svindel. Skulle Elkjøp ha gitt bort disse kostbare varene, så ville de ha kjørt en offentlig konkurranse først. Denne konkurransen ville hatt til hensikt å skape så mye oppmerksomhet og PR som mulig.

Og alle deltagerne som ikke vant ville da underbevisst fått mer lyst til å handle på Elkjøp, eller i hvert fall fått lyst til å kjøpe produktet som var premien. En konkurranse uten PR, der en tilfeldig person får en dyr premie helt uten å ha foretatt seg noe, er dårlig butikk.

Det samme gjelder en brukerundersøkelse. Ville virkelig Telenor gitt bort dyre gaver mot at du fortalte at du hadde hatt Telenor-abonnement i mer enn seks måneder, at du var mann og at du synes Telenor gir valuta for pengene? Neppe. Har du noen gang blitt oppringt av en brukerundersøkelse, så vet du at det betyr minst 30 minutter i telefonen med å svare på utallige spørsmål for å få et gavekort på 200 kroner.

Er svarene dine så mye verdt?

Er svarene dine så mye verdt?

Så neste gang det dukker opp en undersøkelse eller du er trukket ut til å være den heldige vinneren. Tenk:

Får bedriften noe tilbake som er mer verdt enn gaven jeg får?

Klarer du ikke å svare «ja» på dette spørsmålet, så skygg unna.

Du ble kanskje litt skuffet over at rådet var såpass enkelt? Det trenger faktisk ikke være mer komplisert. Dette rådet vil hjelpe deg med å avsløre svært mange av svindlene som pågår nå. Allikevel er det akkurat dette poenget som de fleste i dag ikke ser…

Tom Heine Nätt er redaktør for bloggen http://www.datasikkerhetsbloggen.no

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags