DAB – drømmen som brast

Ali Hassan Alhilali hos Dahle Auto ettermonterer DAB i en bil. Jan A. Vatn opplyser i innlegget at DAB+ bilradioer i nye biler for all fremtid vil være ekstrautstyr til en kostnad på 2.000 til 4.000 kroner pr. bil.

Ali Hassan Alhilali hos Dahle Auto ettermonterer DAB i en bil. Jan A. Vatn opplyser i innlegget at DAB+ bilradioer i nye biler for all fremtid vil være ekstrautstyr til en kostnad på 2.000 til 4.000 kroner pr. bil.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Kostnadene ved å bevare FM-nettet blir småpenger i forhold til det lytterne må betale hvis ikke DAB-aktørene innser at dette var en drøm som havarerte, skriver Jan A. Vatn.

DEL

Leserbrev

Så ble Norge det eneste landet som slokket FM-nettet for de riksdekkende kanalene. Ingen andre land har gjort det eller vil gjøre det samme. Selv de landene som varslet at de vurderte å slokke FM, har nå trukket seg og Norge står alene igjen. Det betyr at FM fortsatt vil være den eneste felles radiostandard i verden i overskuelig fremtid. Vi har nå et helt annet utgangspunkt enn da Stortinget i 2011 bestemte at det skulle satses på DAB+. Da ble Stortinget forsikret om at DAB+ skulle bli en internasjonal standard. Slik har det ikke gått.

ITU (International Telecomunication Union) bestemte i 2017 at alle mobiltelefoner og nettbrett skal utstyres med FM-radio. Grunnen er hensynet til beredskap. Alle skal ha en FM-radio slik at de kan nås med informasjon i krisesituasjoner uansett hvilket land de beveger seg i. I en verden hvor ekstremvær gir store utfordringer vil kontinuerlig kontakt med lytterne være stadig viktigere. I FM-signalet ligger det også internasjonale varslinger som gjør at vi kan nå alle utenlandske kjøretøyer uansett hvilket språk sjåføren snakker.

Er du i tvil om hvilken merverdi du får i det trådløse nettet, så kan du laste ned NRKs radio-app på smarttelefonen, nettbrettet eller PC-en. Da forstår du hva digitalradio egentlig er.

Det var feil å likestille digital radiolytting via DAB+ sendere med radiolytting via internett og mobiltelefonnett i Stortingsmelding nr. 8, 2010/2011. Det ga ingen svar på om et eksklusivt DAB+ nett var nødvendig. DAB+ gir enveis radiolytting slik radiolytting alltid har vært. Prøv å pakke ned en DAB+ mottager i sekken til din håpefulle som drar på speiderleir. Hjem får du en skuffet radiolytter som forteller at alle de andre hadde med smarttelefoner og kunne lytte på radio, se videoer på YouTube, streame musikk og være på Facebook med vennene sine mens din håpefulle bare kunne lytte til de faste radiosendingene live på radioen.

Digitalradioens fremtid er sendinger i et felles trådløst nett som kan formidle telefoni, internett og digital radio. Dagens trådløse telefonnett kan i dag til dels dekke dette behovet og når 5G-nettet kommer, vil DAB+ bare være et dyrt og unødvendig kapittel i radiohistorien. Er du i tvil om hvilken merverdi du får i det trådløse nettet, så kan du laste ned NRKs radio-app på smarttelefonen, nettbrettet eller PC-en. Da forstår du hva digitalradio egentlig er.

Lytterne har måttet bære de tyngste kostnadene ved overgangen til DAB+. De har kjøpt nye DAB+ radioer for et titall milliarder kroner og er bare kommet halvveis i utskiftingen av radioer. I tillegg vil DAB+ bilradioer i nye biler for all fremtid gi kostnader på 2.000 til 4.000 kroner pr. bil som ekstrautstyr. FM-radio er standard i biler levert fra fabrikk til hele verden. 150.000 nye biler i året gir en unødvendig ekstrakostnad på 450 millioner kroner i året så lenge behovet for DAB+ radioer i bil består.

NRK hevder at det vil koste 150 millioner kroner i året å opprettholde FM-sendingene. I tillegg kommer investering i nye sendere. Det blir likevel som småpenger å regne i forhold til de unødvendige kostnadene som lytterne må betale dersom ikke DAB-aktørene nå kan innse at DAB var en drøm som havarerte i likhet med mange andre teknologiske prosjekter som historien er full av. Lytterne trenger en riksdekkende FM-sending og opplysning om hvordan de kan forholde seg til virkelig digital radiolytting. Da kan vi kanskje stoppe frafallet av radiolyttere.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags