Gå til sidens hovedinnhold

To statlige overgrep: DAB og elbiler

Artikkelen er over 4 år gammel

– Begge disse sakene er så alvorlige at vi må kunne forvente at riksrevisjonen rydder opp, skriver Ulf Tolfsen om at NRK kun sender på DAB og at staten premierer elbil-eiere.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Hundretusenvis av borgere er nå fly forbannet over «statlige overgrep». I disse dager er det spesielt to saker som stikker seg ut. De blir «tredd nedover hodene» våre uten noen form for høringer eller faglig dokumentasjon.

Nylig feiret NRK og radiobransjen slokkingen av FM-nettet. Ingen representanter fra brukerne ble invitert eller gjort stas på. Man har brukt og bruker millioner på å skryte av DABs fortreffelighet, uten å peke på alle problemer. Det skrytes av at man kan få mer info og over 100 kanaler, men betyr det noe for den vanlige bruker? Kort og godt gir ikke DAB noen merverdi. 

«Noen» tjener nå imidlertid grovt på alt fra salg av radioer til installasjon i kjøretøy og båter. Fra et miljøsynspunkt er DAB «helt på trynet»! En million brukbare radioer kastes og pressen skriver nå side opp og side ned med kritiske kommentarer. Av alle land i Europa er det bare Norge som truer gjennom DAB som om vi var en totalitær stat. Hvem står bak dette og hvorledes har dette kunne skje?

Prosessen har pågått en tid, men til min forundring har ingen protestert tungt før nå. Er vi likeglade, har vi penger nok eller gidder vi ikke protestere? Tusener skulle jo gått i fakkeltog foran Stortinget i protest. Jeg regner imidlertid med at NRK DAB vil miste en mengde lyttere. Ungdommen vil i stedet benytte nett og telefon.

En siste ting, hva med sikkerheten. Viktig info om samfunn og trafikk vil ikke nå frem. Aller minst trafikk info til tusenvis av trailere.

Så til en sak som er enda mer alvorlig; Statens promotering av elbiler! Ingen andre land gjør dette. Hvorfor, vi produserer jo ikke biler og har relativt sett ikke store problemer med forurensning. Elbiler vil jo produsere like mye svevestøv og fakta/dokumentasjon om skadeeffekten av utslipp, er svært usikker. I europeisk sammenheng gir en «diesel» ubetydelig større CO₂-«avtrykk» enn en elbil ladet fra fossile kraftverk (70 prosent av all energi). Dette blir imidlertid ikke publisert.  

Bilindustrien jobber nå på spreng med alternative drivkilder; alt fra el, biodrivstoff, hydrogen mm for å fase ut fossile drivstoff, uten at bileierne taper for mye. Nei da, norske myndigheter prøver å true gjennom konvertering til el før tiden. Dette gjøres som kjent ved massive subsidier i form av mva-fradrag, gratis parkering og bompasseringer.

Staten taper milliarder, nok til å finansiere T-baner og dobbelt jernbanespor til Sverige. Pengesterke vestkantfamilier nyter godt av dette og Musk må jo le hele veien til banken over et land som bruker milliarder til å promotere hans Tesla og andre elkjøretøy.

Denne policy må være kriminell da den medvirker til norgeshistoriens største «ran»!

Hundretusenvis av norske familier blir påført et verditap på mellom 10.000 og 30.000 for familiens bil. Staten, som er ansvarlig, bør kompensere for dette, men det vil neppe skje!

Myndighetenes planer om stopp for alle kjøretøy med fossile drivstoff etter 2025 er jo helt urealistiske når ekspertene ut ta miljøhensyn anbefaler å «bruke opp» dagens bilpark før man går over til el. Det man heller ikke forteller, er at skatter og avgifter for elkjøretøy må opp på 70 milliarder (dagens bilpark) når el er innført. Vi blir manipulert som om vi bor i en totalitær stat!

Begge disse sakene er så alvorlige at vi må kunne forvente at riksrevisjonen rydder opp.  

Avslutningsvis; jeg er ikke mot «rene kjøretøy», men er meget skeptisk til at skyggesidene og miljøproblemene ved dagens elløsninger feies under teppet under «hallelujarop» fra Litium-fanatikere!

Elbilene veier mer, batteriene er «pyton» å produsere og resirkulere og ifølge LCA-analyser forurenser en elbil minst 50 prosent av en konvensjonell bil! Og hvis du er opptatt av miljø, ikke fly. Et par som flyr til Østen forurenser like mye som en dieselbil i et år!

Kommentarer til denne saken