Adaptere og antenner er det store DAB-problemet

«Ufortjent rykte»: – For mange er det vanskelig å vite om problemer skyldes dekning eller produkt. Det er her den store veiledningsjobben ligger, skriver Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge.

«Ufortjent rykte»: – For mange er det vanskelig å vite om problemer skyldes dekning eller produkt. Det er her den store veiledningsjobben ligger, skriver Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge. Foto:

Av

– Mange problemer med DAB skyldes produkter og montering. Det gjelder særlig adaptere og antenner, melder Digitalradio Norge en drøy måned før FM-nettet slukkes i Østfold den 20. september.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

Leserbrev 

Digitaliseringen av radio muliggjør et radioinnhold som lytterne har etterspurt i mange år. NRK og kommersiell radio kan for første gang tilby de samme kanalene på Senja som i Oslo. Men overgangen er stor og ikke uten utfordringer, selv om det går bra for de aller fleste.

De norske radiokringkasterne har stor forståelse for at teknologiskiftet, som er det største lytterne og bransjen har gjennomgått, kan være vanskelig for enkelte. DAB er kringkasting som FM, men allikevel litt annerledes. DAB-dekningen har fått et ufortjent dårlig rykte gjennom omleggingen, og for mange er det vanskelig å vite om problemer skyldes dekning eller produkt. Det er her den store veiledningsjobben ligger.

Erfaringene våre fra hjelpeteam og norgesturné er at mange problemer skyldes produkter og montering. Det gjelder særlig adaptere og antenner, som krever at man er nøye med å følge installasjonsveiledningen. Samtidig følges tilbakemeldinger om dekning nøye opp, både ved videre utbygging og kontroller. Mer enn 99,7 prosent av befolkningen har DAB-dekning fra NRK og 92,8 prosent fra de kommersielle kanalene.

Tross disse problemene ser vi at overgangen går bra. Den viktigste meningsmålingen for kringkasterne er lyttertall. 1,8 millioner nordmenn skrur hver dag på en DAB-radio. Hver dag lytter 1,2 millioner på kanaler som ikke hadde vært på lufta uten DAB. DAB har muliggjort veksten i det norske kringkastede radiotilbudet. Dagens lyttertall viser at det er de nye kanalene som vokser, det forteller oss at mange har fått en ny favorittkanal.

Kringkasterne er dypt takknemlig for den jobben publikum gjør i denne overgangen. Vi vet at dette har skapt stor usikkerhet hos mange og at regningen kan bli stor for enkelte. Vi tar alle tilbakemeldinger på alvor, enten det er fra kommentatorer, spørreundersøkelser eller via en telefon til publikumsservice. Problemene løses, om det så må et hjemmebesøk til.

Digital kringkasting og radio via Internett lever godt sammen og gir den enkelte valgfrihet og mer innhold. Vi oppfordrer alle til å velge den mottaksformen som passer best for seg. Nett og mobiltjenestene fra NRK, P4 og Radio Norge er svært gode og noen av de beste i Europa. Det er et tilbud som har eksistert i mange år og som videreutvikles med ny funksjonalitet jevnlig.

Nordmenn har over mange år skiftet ut FM-radioene sine med DAB-radioer, og nå er det en eller flere DAB-radioer i nesten fire av fem husstander. Når FM-nettet slokkes, er det likevel en stor overgang for mange. Vi ønsker å hjelpe alle som trenger det – fordi vi vil han med alle over på digital radio.

Hjelp til DAB:

Ved spørsmål om DAB kan du henvende deg til

  • publikumsservice@radio.no
  • info@nrk.no
  • eller til NRKs publikumsservice på 23 04 70 00
Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags