Hvordan kan Fredrikstad kommune forsvare satsning på cruisetrafikk?

Cruiseskipet Thomson Celebration var det eneste cruiseskipet som besøkte Fredrikstad i fjor. Ann Kristin Paulsen vil ha stans i kommunens cruisesatsing. Foto: Tor Gravnås

Cruiseskipet Thomson Celebration var det eneste cruiseskipet som besøkte Fredrikstad i fjor. Ann Kristin Paulsen vil ha stans i kommunens cruisesatsing. Foto: Tor Gravnås

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Ann Kristin Paulsen mener cruisebåter forurenser mye og at passasjerene legger igjen lite penger i land.

DEL

Leserbrev 

Nå er det igjennom mange år brukt mye penger på cruisetrafikk i Fredrikstad uten resultater. Den eneste båten som besøkte byen i fjor, var en gammel cruisebåt fra 80-tallet. Fredrikstad er opptatt av å fremstå som en miljøby og satser på en grønnlinje. Hvordan kan dere da bevilge ytterligere penger til cruise?

Fakta: Utslippet fra ett cruiseskip i døgnet tilsvarer i gjennomsnitt utslippet fra 13.000 biler. De største cruiseskipene brenner inntil 30 tonn drivstoff i døgnet ved kai. I snitt kjører hver diesel personbil 42,5 kilometer og bruker 2,8 liter pr. dag. Det tilsvarer 2,3 kilo diesel pr. dag. 30 tonn diesel pr. dag på store cruiseskip i havn, tilsvarer altså 13.043 dieselbiler pr. dag, viser tall fra Bellona.

En annen sammenligning som gjerne brukes er at et cruiseskip ved kai krever like mye energi som 1500–2000 leiligheter. Energien får skipene ved å fyre opp diesel. Problemet er at skipene ikke kan bruke strømmen i kablene. Den må gjennom en større omformer. Og en slik omformer er dyr.

Om Fredrikstad skal fortsette denne uforsiktige pengestyringen, bør noen lære politikerne om hva som gir gode resultater og et godt renommé for byen vår.

Et landstrømsanlegg som kan gjøre vår strøm (med frekvens på 50 Hz) om til en som cruiseskipene kan nyttiggjøre seg (60 Hz) og som kan betjene skip, vil koste ca 100 millioner. Alle som bor i Fredrikstad vet hvor mye forurensning det allerede er her i byen og nå ønsker virkelig Fredrikstad kommune å forurense ytterligere. Eller kaste penger ut av vinduet til reiselivsnæringen som liker å dra på cruisemesser i USA og andre steder i verden uten at det gir resultater.

De passasjerene som reiser på cruise har alt inkludert ombord i båten og legger ikke igjen penger på land. Det viser flere statistikker fra havnene rundt om i Norge. Her har tydeligvis ikke Fredrikstad kommune gjort hjemmeleksene sine. Om Fredrikstad skal fortsette denne uforsiktige pengestyringen, bør noen lære politikerne om hva som gir gode resultater og et godt renommé for byen vår.

Regjeringen følger heldigvis med i timen og vil stenge forurensende cruiseskip ute fra norske fjorder. Dette betyr at halvparten av skipene kan bli nektet innseiling fra 2019. Sjøfartsdirektoratet har også lagt frem en liste med krav for å redusere cruise-forurensing i norske fjorder. Det er heller ikke innbydende å bruke Øra som cruisehavn. Fredrikstad gjør så mye annet bra, så bruk heller pengene på noe som løfter byen ytterligere på en positiv måte. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags