Vil avlive myter om cruise: Utslippene er på vei ned, skaper verdier over hele landet

Debatten om hvordan cruisenæringen bidrar til utslipp og inntekten blusset opp igjen etter at  «Seabourn Ovation» til i Fredrikstad for en snau uke siden.

Debatten om hvordan cruisenæringen bidrar til utslipp og inntekten blusset opp igjen etter at «Seabourn Ovation» til i Fredrikstad for en snau uke siden. Foto:

Av

– Aller først må vi rydde opp i noen myter, skriver Tor Christian Sletner, Cruise lines International Association, når han forsvarer cruisenæringens miljøarbeid og betydningen for norske anløpssteder og verftsindustri.

DEL

Leserbrev

Miljøpartiet De Grønne (MDG) har gjort kamp mot cruiseturisme til en av sine viktigste valgkampsaker, og det gjelder også MDG i Fredrikstad som i mandagens avis ønsker å kutte ut cruiseskipene. MDGs representant er imidlertid åpen for å slippe til cruiseskip med moderne og klimavennlig teknologi, det betyr at vi har mye å snakke om. Aller først må vi rydde opp i noen myter.

Den første store myten er at cruiseturisme er en miljøversting. Det er ingen tvil om at cruisenæringen – i likhet med en rekke andre næringer – har et miljøavtrykk som ikke er godt nok slik det er i dag. Derfor har næringen forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030. Cruiseskip står for 0,2 prosent av utslippene globalt, og en cruisepassasjer slipper som følge av sin båtreise ut omtrent halvparten av hva en nordmann på sydenferie slipper ut som følge av sin flyreise.

Fra 1. januar 2020 går svovelutslippene ned med over 85 prosent som følge av nye drivstoffblandinger. For tiden er det 26 skip under bygging som skal drives av miljøvennlig naturgass uten lokale utslipp. I Kristiansand er landstrøm allerede på plass, og i Bergen åpnes landstrømanlegget neste år. Allerede til våren vil første skipet seile utslippsfritt inn og ut av norske havner, ved hjelp av batterier bygget i Norge. Cruisenæringen har fortsatt mye å jobbe med, men vi er ingen miljøversting.

Den andre store myten er at cruiseturisme ikke bidrar til verdiskapingen i Norge. Cruisepassasjerer legger igjen om lag 3 milliarder kroner når de går i land, som er viktige eksportinntekter i en tid der vi diskuterer hva vi skal leve av i fremtiden. Næringen bidrar også med godt over en kvart milliard i skatter og avgifter til det offentlige hvert år. Cruiseturisme i norske farvann er også godt nytt for den norske verftsindustrien. I 2018 var det cruiseskip under kontrakt ved norske verft til en verdi av 12 milliarder kroner. Vi bidrar til å skape verdier over hele landet.

Vi er glade for at MDG og de andre partiene i Fredrikstad åpner for miljøvennlig cruiseturisme som bygger på moderne og bærekraftig teknologi. Vi vil gjerne diskutere gode løsninger med byens politikere. Den beste utviklingen får man hvis man stiller miljøkrav som er ambisiøse, men oppnåelige. Det er også krav vi stiller til oss selv.

Vi i næringen ønsker kloke reguleringer velkommen, men disse må bli til i en konstruktiv dialog mellom næringen selv, og myndighetene. Vi er en verdensledende og stolt sjøfartsnasjon som alltid har ønsket skip og folk velkommen i våre havner. Mye av velferden i Norge er bygget på vår maritime historie. Slik kan det også være i fremtiden, men da må vi diskutere løsninger, og ikke korttenkte forbud for å jakte stemmer i en kommunevalgkamp.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags