To sider ved Fredrikstads satsing imponerer andre byer

Kjell Arne Græsdal avslutter sine foredrag om byutviklingen i Fredrikstad, med å vise et bilde fra Finnmarksløpet: «Når du skal kjøre langt og det er tøffe forhold, er det en fordel å sette alle hundene i samme enden av sleden. Slik er det når du skal bygge by også.»

Kjell Arne Græsdal avslutter sine foredrag om byutviklingen i Fredrikstad, med å vise et bilde fra Finnmarksløpet: «Når du skal kjøre langt og det er tøffe forhold, er det en fordel å sette alle hundene i samme enden av sleden. Slik er det når du skal bygge by også.» Foto:

Av

Når Kjell Arne Græsdal holder foredrag om hvorfor Fredrikstad har lykkes så godt med byuviklingen, er det to sider som imponerer: Samarbeidet mellom kommunen og private og den store investeringslysten.

DEL


SpaltistI 2018 har mange norske byer tatt kontakt med oss i Fredrikstad for å høre om hvorfor vi ble kåret til Norges mest attraktive by og Årets sentrum i 2017. De fleste mener at Fredrikstad har blitt det nye Drammen, og de opplever vi har gjort noe riktig som de ønsker å lære av. Like mange er positivt overrasket over hvor flott og levende byen er.

Måten vi har brukt prisene på har bedret manges oppfatning av Fredrikstad.

I møtene med de andre byene har vi blitt mer bevisst på hva som har bidratt til at over 60 prosent flere har begynt å bruke byen de siste tre og et halvt årene. Denne bevisstgjøringen har gitt oss kunnskap om hvordan vi kan løse andre utfordringer de neste fem årene.

For det første ble det i 2013 lagt en felles strategi ved at Fredrikstad kommune sin næringsplan og Fredrikstad Næringsforening sin Strategiske plan 2013-2018, ble koordinert. Grepene som ble gjort var godt faglig begrunnet og mange anerkjente dermed retningen som ble lagt. Et av fire innsatsområder var å satse på å styrke byens kommersielle aktivitet.

Lokalt planlegger investorer å bygge for i størrelsesorden ti milliarder kroner de neste fire til seks årene i Fredrikstad sentrum umiddelbare nærhet.

Situasjonen i sentrum var ikke lystig, godt illustrert av Fredriksstad Blad den 9.4.2014 hvor de viste 15 tomme butikklokaler under overskriften «Tomt, tomt, tomt». I ingressen ble jeg sitert: «for å si det mildt er ikke sentrum sunt og friskt om dagen». Sykehuset skulle flytte og mange trodde det ville bli mye verre når 3.000 ansatte og 237.000 polikliniske undersøkelser pr år ble borte fra nærområdet.

For å skape nytt liv i byen, mente vi at vi måtte iverksette flere minst fire viktige tiltak parallelt slik at innbyggere og drivere oppfattet at det det skulle satses på sentrum.

Næringsforeningen valgte å utfordre kommunen på parkeringspolitikken, og vi fikk de største gårdeierne og kommunen til å bli med på finansiering av en sentrumsleder slik at drivere og gårdeiere opptrer mer koordinert og samlende i den betydelige konkurransen de daglig utsettes for. Vi valgte å jobbe etter metoder for å utvikle sentrum etter modell fra hvordan kjøpesentrene gjorde det.

Videre aksepterte kommunen at skjenketidene ble utvidet med én time. Politi, skjenkenæringen og kommunen hadde allerede et godt samarbeid som hadde resultert i at det var mye mindre uro i byen.

Kommunen satset på gratis ferge, de renset den møkkete stenbelegningen i gågata og beplantet bedre i gater samtidig som Blomstertorvet og Stortorvet ble oppgradert og fikk nye funksjoner.

Det som imponerer de andre byene, er samarbeidet og vår evne til å mobilisere og koordinere det offentlige og bedriftene. De erfarer at aktørene i egen by er mer opptatt av seg selv og de små kampene enn å samle kreftene i et større konkurransebilde. Det andre som imponerer er investeringslysten.

Lokalt planlegger investorer å bygge for i størrelsesorden ti milliarder kroner de neste fire til seks årene i Fredrikstad sentrum umiddelbare nærhet. Samarbeid nytter. God jul!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags