Er Fredrikstad sentrum en stor bensinstasjon?

Av

– Det ser ut som en stor bensinstasjon hvor biler stopper for en kort stund og kjører videre til andre steder, skriver Hoshiar Nooraddin og vil ha biltrafikk som ikke skaper ekstra aktivitet ut av Fredrikstad sentrum.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Trafikk og aktivitet i bysentrum: Champs-Elysees i Paris har stor trafikk, men det er det er trafikk som bringer aktivitet til området, ikke gjennomgangstrafikk, skriver Hoshiar Nooraddin.

Trafikk og aktivitet i bysentrum: Champs-Elysees i Paris har stor trafikk, men det er det er trafikk som bringer aktivitet til området, ikke gjennomgangstrafikk, skriver Hoshiar Nooraddin.

DEL

Få FB+ for kr 100 ut påsken!

Leserbrev

Det er et vanlig fenomen at små steder som ligger langs hovedveier benytter beliggenheten for å bygge en bensinstasjon og eventuelt hotell og butikker for reisende folk. Opplever Fredrikstad det samme?

Hver gang jeg kommer til sentrum blir jeg overrasket over at det er flere biler i gatene enn fotgjengere. Det betyr at mange biler passerer Fredrikstad på vei fra ett sted til et annet. Selv om det er et vanlig fenomen at biltrafikken krysser byer slik at byen blir et knutepunkt, er det ikke riktig når trafikk-knutepunktet dominerer byens sentrum.

Fredrikstads hovedveier og bruer har en løsning som er sterkt orientert mot sentrum. Det finnes ikke en virkelig ringløsning som kan kontrollere trafikkstrømmen fra og til sentrum. Få av bilene stopper i sentrum mens det er dominert av biltrafikk.

Det ser ut som en stor bensinstasjon hvor biler stopper for en kort stund og kjører videre til andre steder. En slik løsning skaper både økende bilstrøm gjennom sentrum og redusert antall av myke trafikanter som bruker god tid i gatene og butikkene.

Fortetting

En ringløsning vil ikke være nok for å skape et sentrum som er mer enn en bensinstasjon. Her trenger byen en riktig fortettingsstrategi. Sentrum skal ikke bli et sted for flere leiligheter, men et sted som har større kapasitet for flerbruk. Det er i Fredrikstad en sterk tendens til at det  bygges leiligheter i sentrum, særlig langs elven.

Hvis denne utviklingen fortsetter, vil sentrum endres fra en stor bensinstasjon til et stort nabolag.

Hvis denne utviklingen fortsetter, vil sentrum endres fra en stor bensinstasjon til et stort nabolag. Sentrum trenger en riktig plan hvor næring er en del av fortettingen og hvor bygging av leiligheter er en del av en større plan for næringsutvikling. De to må integreres hvor nye former for handel, aktiviteter og leiligheter blir utviklet for å skape virkelig levende sentrum.

Å lære fra historien

Selv om vi kaller dette en ny retning i byutforming, er det i virkeligheten blitt brukt i historien og i flere kulturer og steder. Paris er et godt eksempel, og har brukt bolig og handel som to integrerte prinsipper for å skape nytt og levende sentrum. Champs-Elysees er et godt eksempel som har adoptert denne strategien veldig klart og kreativt, og hvor fortetting har gitt  flerbruk.

Selv om biltrafikken i Champs-Elysees er veldig høy og er negativ for sentrums miljø, er det fortsatt mange planer for å redusere den. Men denne trafikken er sentrumstrafikk og ikke gjennomgangstrafikk. Den gir tegn om at sentrum i Paris er et mål for brukere fra andre steder i byen, og at sentrum har sine egne beboere, noe som gir sentrum et tilstrekkelig antall brukere hele tiden.

Å lære fra andre norske byer

Nooraddin bruker Bergen som eksempel på norsk by som har klart å skape flerbruk og økt aktivitet ut av biltrafikk i sentrum. Det samme gjelder Trondheim, bildet under.

Nooraddin bruker Bergen som eksempel på norsk by som har klart å skape flerbruk og økt aktivitet ut av biltrafikk i sentrum. Det samme gjelder Trondheim, bildet under.

Bergen og Trondheim er gode eksempler i Norge som har klart å koble sammen disse to viktige komponenter (biltrafikk og flerbruk) i utviklingen av bysentrum. Selv om Bergen og Trondheim er vokst langs kysten og har hovedveier som er fokusert mot sentrum, har byutviklingen skapt stor nok ring rundt sentrum og byene har bedre flerbruksfunksjoner i sentrum.  Disse løsningene har skapt klart og sterkt sentrumsmiljø. 

Trenger nye prosjekter

Jeg savner nye prosjekter i sentrum som kan skape virkelige endringer og bevise at Fredrikstads sentrum ikke er en stor bensinstasjon, men et attraktivt, integrert og levende bymiljø for alle typer av brukere.

Fredrikstad sentrum vil kreve en ny, bedre byplan og trafikkløsninger som kan bringe byens behov for mer aktivt sentrum med fortetting som kan gi riktig blanding av bolig og handel. Dette vil også kreve en ny, større trafikkring hvor gjennomgangstrafikk blir borte fra sentrum.

Artikkeltags