Med tofelts sykkelvei kan vi komme bort fra den særnorske bastarden «gang- og sykkelvei»

Nye Rolvsøyveien med tofelts sykkelvei går under Evjebekkveien og fortetter på østsiden av bilveien mot Sarpsborg. – Ved å skille gående og syklende inviteres nye brukere til å la privatbilen stå, skriver Lund.  (Illustrasjon: Statens vegvesen og Multiconsult)

Nye Rolvsøyveien med tofelts sykkelvei går under Evjebekkveien og fortetter på østsiden av bilveien mot Sarpsborg. – Ved å skille gående og syklende inviteres nye brukere til å la privatbilen stå, skriver Lund. (Illustrasjon: Statens vegvesen og Multiconsult)

Av

– Skal vi spare kostnader på utbyggingen, bør det gjøres på bilveien, skriver sykkeltalsmann Jan Henrik Lund til Høyre-politikerne som vil gjøre nye Rolvsøyveien mer bilvennlig.

DEL

Leserbrev

«Gamle sanger om igjen»

I en kronikk i FB 6. mai går Høyres Tor Prøitz, denne gang i kompaniskap med partiets ordførerkandidat Truls Velgaard og partimedlem Pål Porsmyr, nok en gang til felts for en billigere utbygging av fv. 109 mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Innlegget ligner til forveksling på det Prøitz skrev for noen måneder siden, og argumentene er i hovedsak de samme.

Innleggets grunnleggende hensikt er prisverdig nok, nemlig å sikre samfunnsøkonomisk lønnsomhet og spare befolkningen for store utgifter. Dette er det ikke vanskelig for noen å slutte seg til. Derimot kan kronikkforfatternes forslag til hvordan dette skal oppnås, ikke få stå uimotsagt.

Og med fare for å gjenta oss selv, som Prøitz, minner vi om et av hovedmålene for utbyggingen av transportmessig infrastruktur i Nedre Glomma. Skal vedtatte resultater med nullvekst i bilbruk nås og opprettholdes, må flere i vårt område gå, sykle eller bruke kollektive transportmidler. For å få flere til å droppe privatbilen i sine dagligreiser, må mulighetene for gange, sykling og kollektivtrafikk bedres betydelig. Det kan til og med hende at ganske restriktive tiltak for bilbruk vil være nødvendige.

Da blir det feil å redusere utbyggingskostnader ved å kutte ned på det billigste elementet i utbyggingen – infrastrukturen for sykkel og gange. Det foreliggende forslaget – gjennomgående tofelts sykkelvei med atskilt fortau – gjør det mulig å komme bort fra den særnorske bastarden «gang- og sykkelvei». Derved skilles gående og syklende, noe som gir bedret sikkerhet for alle og som vil invitere nye brukere til å la privatbilen stå.

Vårt engasjement gjelder tilrettelegging for trygg og uhindret sykkelbruk. Ikke først og fremst for oss som allerede sykler, vi er underveis på to hjul allerede. Sammen bør vi tilrettelegge for alle fremtidige brukere, som for tiden ikke sykler, går eller kjører kollektivt. Skal vi spare kostnader på utbyggingen, bør det gjøres på bilveien.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags