Vil politikere og fagetater begynne å levere vei og bane? Skal vi få det etterlengtede løftet, kan det ikke fortsette slik!

Ny bru på Seut nærmer seg ferdig, to år forsinket og med nær 100 prosent kostnadsoverskridelse. Det gjør prosjektet til en versting blant Ludvigsens mange eksempler på at både tids- og kostnadsrammer sprekker.

Ny bru på Seut nærmer seg ferdig, to år forsinket og med nær 100 prosent kostnadsoverskridelse. Det gjør prosjektet til en versting blant Ludvigsens mange eksempler på at både tids- og kostnadsrammer sprekker. Foto:

Av

Hva nå Nedre Glomma? undrer Frode Ludvigsen. Han mener tiden er overmoden for statlig styring for både å ivareta både lokale, regionale og nasjonale interesser.

DEL

Leserbrev

Etter lange og omstendelige prosesser over flere tiår, har lokalpolitikere og fagetatene svart på overmodne utfordringer på vei og bane i vår region. Bypakke Nedre Glomma og IC-utbyggingen! Mange lurer litt på om løsningene møter morgendagens utfordringer, og mange av oss har lenge lurt på hvor mye dette egentlig kommer til å koste til slutt?

Mitt ståsted er at jeg er opptatt av utviklingen av Nedre Glomma som region, og ikke så opptatt av hvor kommunegrensene går. Jeg bor i Sarpsborg øst (eller Hafslund vest om du vil) og jobber i Fredrikstad vest, og er sånn sett en del av vårt felles bo- og arbeidsmarked i denne regionen. Hvis ikke trafikken skal gå «helt i svart» innen kort tid, må biltrafikken ned. Derfor er det flott at Bypakka satser på gang- og sykkelveier og kollektivtransport. Jeg ser resultatene begynner å komme på gang- og sykkelveier, men på kollektivsiden har vi svært langt igjen for å kunne tilby et fremtidsrettet, effektivt og rimelig tilbud som mange nok benytter lokalt og regionalt.

Ingen tror vel at staten legger 70-90 milliarder(?) i potten for IC-utbygging fra Råde til Halden?

Noen oppslag om IC-utbygging og kollektivtrafikk:

■ Kostnadsestimat dobbeltspor Haug-Seut økes med flere milliarder, og traseen utsettes. Hovedårsak: grunnforhold. Bane NOR legger ned prosjektkontor i Fredrikstad etter et år.

■ Kostnadsestimat dobbeltspor Seut-Sarpsborg er nylig oppgradert fra 8,5 til 30 milliarder – en økning på 240 prosent. Hovedårsak: grunnforhold. Til dette kommer ytterligere 8 milliarder for kulvertløsning som lokalpolitikere i Sarpsborg insisterer på.

■ Første viktige prosjekt i IC-utbyggingen, Follotunellen, nærmer seg ferdig ett år forsinket og med flere milliarder i kostnadsoverskridelser. Hovedårsak: entreprenør konkurs og grunnforhold.

■ Som et lite apropos om grunnforhold: Fase 1 i Bypakke Nedre Glomma – rv. 110 Ørebekk-Simo nærmer seg ferdig to år forsinket, og med nær 100 prosent kostnadsoverskridelse. Hovedårsak: Verre grunnforhold enn noen forutså, og kompliserte stabiliseringsarbeider av undergrunnsmasser.

■ Når det gjelder kollektivtilbud lokalt, er for eksempel gratis byferge i Fredrikstad et svært vellykket kollektivtilbud, gitt nok parkering utenfor sentrum.

■ Av kollektivtilbud lokalt, er bybane i Nedre Glomma skrinlagt av samfunnsøkonomiske årsaker. Prislapp: 5,7 milliarder.

■ Ordføreren i Råde etterlyser flere p-plasser ved Råde stasjon. Antall pendlere fra Fredrikstad og Sarpsborg øker stadig.

Ingen tror vel at staten legger 70–90 milliarder(?) i potten for IC-utbygging fra Råde til Halden? Det er i grunn mye jeg lurær ille på, som «Kom det overraskende på Bane NOR at det er svært vanskelige grunnforhold i store deler av traseen fra Haug til Sarpsborg» eller «Er dette en kalkulert handling for å komme seg ut av problemene og skyve Østfold ut i tåka»? Kan vi snart forvente at politikere og fagetater begynner å levere vei og bane for fremtiden, og ikke bare tvilsomme planprosesser og store overskridelser? For skal vi få det etterlengtede løftet, kan det ikke fortsettes slik!

For Sarpsborgs del må man kanskje vente til det foreligger en helhetlig plan for utenlandstrafikk, gods på bane og persontrafikk som må komme etter hvert, og i mellomtiden fortsetter vi å ta toget fra Råde.

For Fredrikstads del stopper kanskje sporet på Grønli? Svært mange fra Fredrikstad vest tar i dag toget fra Råde, og muligens burde disse plukkes opp på en pendlerstasjon vest for byen. Da blir det mye ledig kapasitet på parkeringa i Råde Stasjon.

Det største spørsmålet blir likevel «Hva nå Nedre Glomma»? Hvis lokalpolitikere nå skal ut å slåss om innsparinger på vedtatt IC-løsning, blir denne farsen fullkommen. Tiden er overmoden for statlig styring for både å ivareta lokale interesser, men også regionale og nasjonale interesser.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags