Vi må ha bypakka, Laabak burde jobbe mer mot egen regjering

«Slik bør du gjøre, Laabak»: Bjørnar Laabak forklarte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om Fredrikstads utfordringer under hans besøk   i januar 2014.

«Slik bør du gjøre, Laabak»: Bjørnar Laabak forklarte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om Fredrikstads utfordringer under hans besøk i januar 2014. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Det er lett for Bjørnar Laabak å kaste ut populistiske ytringer om å droppe bypakka. Han burde jobbe mer opp mot egen regjering, for å få prosjektene fullfinansiert over statsbudsjettet.

DEL

Leserbrev

Jeg blir lettere oppgitt og meget frustrert når Frps ordførerkandidat når går ut i Fredriksstad Blad og mener at Fredrikstad kommune skal droppe bypakka.

Klart det ikke er moro å sette i gang en pakke som medfører bomavgifter, men disse prosjektene som ligger i bypakka er svært viktig for at byen vår skal kunne utvikle seg videre. Jeg skjønner at innbyggerne blir frustrerte, og at de føler at de betaler nok skatter og avgifter. Men uten en bomfinansiert bypakke blir ikke infrastrukturen satt i stand til en standard som er tilpasset dagens og fremtidens transportbehov. Slik veiene i vårt distrikt er i dag, har vi altfor dårlige veier, for mange flaskehalser og mye køkjøring både på morgen og ettermiddag. Ettersom staten ikke er villig til å fullfinansiere dette, har vi ingen andre valg enn å få på plass bommer, og la bilistene være med å betale dette her.

Det er på tide at Frp våkner og tar et samfunnsansvar.

Uten en slik bypakke frykter jeg for hvordan næringslivet i Fredrikstad vil reagere. Dagens standard på infrastrukturen påfører næringslivet ekstra kostnader, og uten å se løsninger i overskuelig fremtid, er det nok en del bedrifter som vil vurdere om det er hensiktsmessig å fortsatt ligge i Fredrikstad. Det kan bety tap av arbeidsplasser.

Med den befolkningsveksten som er i nedre Glomma-regionen, trenger vi flere arbeidsplasser, vi må gjøre oss mer attraktive for næringslivet, både for tradisjonelle industri og håndverksbedrifter, bedrifter innenfor det grønne skiftet og høykompetansebedrifter. Disse kommer ikke til Fredrikstad hvis ikke forholdene ligger til rette for det, og da er en god infrastruktur en viktig ting vi blir målt på.

Det er veldig lett for en populistisk politiker som Bjørnar Laabak å kaste ut slike ytringer. Han burde jobbe mer opp mot egen regjering, for å få disse prosjektene i vårt distrikt fullfinansiert over statsbudsjettet. Men han vet like godt som meg at det ikke kommer til å skje, selv om Frp også sitter i regjering. Få om noen bypakker blir fullfinansiert. Kostnadene blir skjøvet over på innbyggerne.

På tide at Frp våkner og tar et samfunnsansvar. Det var ikke måte på hva Frp i regjering skulle få til, svært lite har skjedd. Det eneste de har klart bra, er å hevde at de gjør mer enn forrige regjering. Men resultatene uteblir, så det er tomme påstander.

Når en ser denne ytringen til Laabak opp mot det som nå er virkeligheten for Fredrikstads innbyggere og næringsliv, kan en bli skremt. Tidsplanen for jernbaneutbyggingen ryker, mudringen av farleden inn til Borg havn er svært uviss, og hvis fremtiden til bypakken også skulle bli usikker, frykter jeg for arbeidsplasser og næringslivet i Fredrikstad.

Vi trenger alt, ny jernbane gjennom byen, nye gode veier og bruer, bedre farled til Borg havn. Først da har vi et godt tilbud til eksisterende næringsliv og vil være attraktive overfor nye bedrifter. Det gir flere arbeidsplasser. Og det er det viktigste, at vi har jobber og tjener penger.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags