Troverdigheten til Frp forsvant idet de begynte å stemme for bom for å beholde regjeringsplassen

Etter planen skal bomstasjonene (blant annet her i Dikeveien) åpne neste sommer. –Fremskrittspartiet stemte for da bypakke og bompenger første ble vedtatt, skriver Hanne Berg og Sol Skipnes.

Etter planen skal bomstasjonene (blant annet her i Dikeveien) åpne neste sommer. –Fremskrittspartiet stemte for da bypakke og bompenger første ble vedtatt, skriver Hanne Berg og Sol Skipnes. Foto:

Av

Rødt tilbakeviser Frps påstand om de er eneste partiet som er imot bompenger. – Samferdselsministeren er fra Frp og aldri før har antall bomstasjoner vokst så eksplosivt som nå.

DEL

Leserbrev

Det er interessant å se at Frp erklærer at de er det eneste partiet som er mot bompenger. For det første er det feil og for det andre taler Frp med to tunger.

Vi i Rødt Fredrikstad og i Rødt Sarpsborg og omegn har hele tiden sagt nei til finansiering av Bypakke Nedre Glomma med bompenger. Dessverre sitter vi ikke i kommunestyrene i Nedre Glomma og har heller ikke gjort det når bypakka har vært oppe til diskusjon. Hadde vi gjort det, hadde vi ikke stemt for, slik Frp gjorde da bypakka opprinnelig ble vedtatt. Selv om utgiftene i bypakka nå har økt, så var det planer om at deler skulle finansieres med bompenger og det var Frp med å stemme for!

Troverdigheten til Frp i bommepengesaken forsvant i det øyeblikket de gikk ut av opposisjonen og begynte å stemme for bom for å beholde regjeringsplassen.

For, i dag er det faktisk slik at samferdselsministeren er fra Frp og aldri før har veksten av bomstasjoner vært så eksplosiv som den er nå. Det alene burde være motivasjon nok til å ikke stemme Frp ved kommende kommunevalg.

Inntil staten selv begynner å bidra på egne veier, er det lokalpolitikernes jobb å sette foten ned og stemme nei.

Partiet har allerede vist i regjering at de stemmer for bom og de har altså gjort det samme i Nedre Glomma. Rødt i Sarpsborg og Fredrikstad har sagt, og vil fortsette å si, nei til bomstasjoner som går til veibygging. I Fredrikstad kommer bommene opp neste sommer og i Sarpsborg kommer de i 2022. Utgifter fra 2000 kroner i måneden og oppover tilsvarer en hel månedslønn på ett år for veldig mange mennesker. Selv med prisjustering, 3,5 timer fri passering på kvelden og månedstak på antall betalte passeringer, vil det fortsatt tilsvare en månedslønn og mer til for mange.

22.000,- i året til utgifter for å komme seg til og fra jobb, skole og andre aktiviteter er mye penger, og vil kunne gi lavere livskvalitet for dem som blir rammet og må nedprioritere ting andre tar for gitt. Som for eksempel muligheten til å besøke familie, sende barna på fritidsaktiviteter eller reise til nabobyen for hygge og samvær med venner.

Folket i Nedre Glomma-regionen har vært tydelige i sin tale: Vi vil ikke ha denne løsningen! Ikke bare er det uoverkommelig dyrt, men man er også redd for at bomringene skal bli en «mur» rundt hver by, slik at vi ikke lenger kan delta på et som skjer i den «andre» byen. Man frykter for total sentrumsdød i begge byene og tror at vi kommer til å slite med fraflytning fordi det bli for dyrt med bilen samtidig som kollektivtilbudet ikke er godt nok.

Slik skal det ikke være.

Bypakka går til å bygge veier som staten selv eier, uten at de ønsker å bidra tilstrekkelig selv. Samtidig foreligger det i kommende statsbudsjett å redusere kommuneøkonomien, samt redusere pendlerfradraget slik at man får mindre igjen når man har lengre reisevei til arbeidsplassen.

Vi er på ingen måte imot utbygging av nødvendig infrastruktur, men kommunene må begynne å si nei til tilbud fra staten om bompengefinansiering. Det pågår et bompengeopprør i store deler av landet. Sier alle de berørte kommunene nei til statens tilbud om bompengefinansiering, vil vi sammen kunne presse frem finansieringsløsninger som ikke er like belastende for innbyggerne våre. Vi har en rik stat, med fattige kommuner som overtar mer og mer av det statlige ansvaret, uten å få tilsvarende økte bevilgninger til budsjettene sine. Utbygging av infrastruktur bør finansieres via vanlig skatteseddel. På den måten, vil man slippe flate avgifter som rammer både ulikt og usosialt – uten at utbyggingsjobben stopper opp.

Inntil staten selv begynner å bidra på egne veier, er det lokalpolitikernes jobb å sette foten ned og stemme nei. Både i Sarpsborg og Fredrikstad skal bystyret stemme over folkeavstemning og vi utfordrer alle partiene til å stemme for dette, slik det faktisk er innbyggerne som avgjør om vi realiserer bypakka slik den foreligger, eller om vi setter ned foten!

For, i kommende kommunevalg er det for sent. I det øyeblikket avtalene om utbyggingen blir vedtatt, så må vi som innbyggere betale for en veifest de fleste ikke ønsker. Det vil ikke hjelpe å skulle bytte ordførere ett år etter inngått avtale. Spesielt ikke når resterende av høyresiden er for bom!

  • Du kan se folkemøtet om bompenger på fbtv:

    I panelet sitter: Leder av Samferdselskomiteen i Østfold, Olav Moe (Krf), Ordfører i Fredrikstad Jon-Ivar Nygård (Ap), Truls Velgaard (H), Sol Skipnes (Rødt), Bjørnar Laabak (FrP). Debattleder er Trond Øyvind Karterud, programleder og vaktsjef i NRK Østfold.


    Skriv ditt leserbrev her «

    DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

    Artikkeltags