Sjefen for fergene: Er det noe du mener ikke er greit, da skal du ringe til meg

Stort ansvar: Det kan oppstå farlige situasjoner når publikum sykler ned landgangen og inn på ferga, skriver Frode Samuelsen. Bildet er fra tidligere i sommer, og viser byfergeverter som ønsker velkommen og ser til at dette går trygt for seg.

Stort ansvar: Det kan oppstå farlige situasjoner når publikum sykler ned landgangen og inn på ferga, skriver Frode Samuelsen. Bildet er fra tidligere i sommer, og viser byfergeverter som ønsker velkommen og ser til at dette går trygt for seg. Foto:

Av

Frode Samuelsen, virksomhetsleder med ansvar for byfergen, ber publikum huske at byens fergeskippere har stort ansvar. Særlig om noen vil sykle på fergen, oppstår det farlige situasjoner.

DEL

Kronikk 

Klage på fergeføreren? Nei, du skal ikke klage på fergeføreren. Men dersom du mener han opptrer avvikende, gjør feil, eller rett og slett er ufin, ja da skal du kontakte meg, for jeg vil gjerne vite om slike hendelser.

Vi har gjennomført ufattelige mange tiltak for å løfte fergetjenesten fra å transportere 350.000 mennesker i 2012 til å passere 1,3 millioner transporterte mennesker i 2017. Slike resultater gjør seg ikke selv. I 2012 hadde Fredrikstad kommune seks faste ansatte skippere, i dag er tallet 17 faste ansatte skippere. I tillegg har vi 10 vikarer som avlaster ved ferieavviklingen. Vi kjører mye mer ferge enn for bare fem år siden.

Sannsynligheten for at det oppstår en avvikende hendelse er åpenbart mye større enn tidligere. Med fare for å virke unnskyldende og forsvarende er det viktig for meg å presisere at vi ønsker tilbakemelding på det publikum opplever som avvik. Vi ønsker å benytte denne tilbakemelding for å forbedre tjenesten, legge forholdene for de reisende enda bedre til rette og alltid strekke oss etter å levere en god fergeopplevelse til alle.

Våre ferger er unike i nasjonal og internasjonal sammenheng. Det skyldes ene og alene det faktum at vi med en manns besetning kan transportere inntil 50 passasjerer av gangen. Bakgrunnen for dette bemanningssertifikatet, er fartsområdet vi seiler i, samt seilingsmønsteret. Skipperen har altså eneansvaret for fartøyet med inntil 50 passasjerer. Ofte opplever han utfordringer, spesielt ved ombord- og ilandstigning. Vi er avhengig av å ha noen sikkerhetsbestemmelser som ivaretar passasjerenes sikkerhet i forbindelse med fergeturen og ikke minst ved ombord og ilandstigning. Brudd på disse bestemmelsene kan sette både en selv og andre i fare.

Ikke glem at skipperen har ansvaret for fartøyet og alle 50 om bord – helt alene.

Noen ganger er det nødvendig for skipperen å benytte «ute-stemme» for å irettesette avvikende hendelser i forhold til sikkerhetsbestemmelsene. Og jeg er enig i at det kan høres litt voldsomt ut der og da, men ikke glem at han har ansvaret for fartøyet og alle 50 om bord – helt alene. Han er avhengig av at alle 50 om bord lytter til hva han sier, han er avhengig at alle 50 om bord gjør som han sier, og han er avhengig av å opprettholde sin autoritet som skipssjef for å sikre nødvendig sikkerhet om bord.

En skipper på våre ferger har minimumssertifisering som dekksoffiser klasse 5. For å oppnå en slik sertifisering må du ha en bachelor i nautikk og ha seilt i kystfart i minimum 36 måneder. Arbeidstidsbestemmelsene tilsier at det tar seks år å få godkjent 36 måneders fartstid. Deretter må du avlegge en nivellerende eksamen ved Sjøfartsdirektoratet før du kan søke om sertifisering. Det er altså ikke gitt at du får sertifisering som dekksoffiser….

De største utfordringene vi som fergetjenesteleverandør opplever i hverdagen, er at publikum sykler ned landgangen og deretter inn på ferga. Dette er farlig, spesielt når landgangen er fuktig. Siste tre uker, så har det vært tre hendelser hvor slik adferd har medført personskader som utslåtte tenner og brukket arm. I fjor var det til og med en som syklet rett ut i elven – han bommet på fergeåpningen, han var heldig og ble dratt opp av fergeføreren relativt raskt.

I tillegg har vi store kapasitetsutfordringer ved Gressvik fergested, selv om vi siden 1. mars i år har kjørt med tre ferger og 20 minutters rute fra Gressvik. Ofte må skipperen stoppe publikum som gjerne skulle ha vært med ferga, fordi den rett og slett er full (maksimalt 50 passasjerer). Bare det kan skape dårlig stemning, der og da…

Fredrikstad kommune er stolt av fergetjenesten, og det skal vi fortsette å jobbe for. Vi skal utvikle fergeleiene, vi skal utvikle fergetilbudet og vi skal legge til rette for publikum. For å gjøre dette på best mulig måte er vi avhengig av tilbakemelding fra brukerne. Det vil bidra til å gjøre oss enda bedre. Er det noe du mener vi kan gjøre bedre, er det noe du mener er for dårlig og er det noe du mener ikke er greit, da skal du ringe til meg eller til virksomheten. Jeg skal gjøre alt jeg kan for at du skal få en god fergeopplevelse - hver gang.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags