Gå til sidens hovedinnhold

Ser frem til lydløst eventyr, har ikke knekt koden for hurtigferge

Artikkelen er over 3 år gammel

«Fergesjef» Frode Samuelsen: – Bystyret har en klar bestilling til administrasjonen om fortsatt utvikling av fergetilbudet. Fremtiden vil stille krav til raskere fartøyer som går lengre strekninger på ælva.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er bare noen dager siden Fredrikstad var ferdig med å feire 450 års jubileum. Byen ble altså grunnlagt i 1567, og gitt vår geografi ble det fra samme tid et behov for å få krysset Glomma. På denne måten oppsto fergedriften.

Når jeg er rundt omkring og snakker om fergesuksessen i Fredrikstad, sier jeg alltid noe om at det skulle bare mangle at vi er så gode på fergedrift som vi er, vi har jo trent i 450 år. Byferga var en av de avgjørende faktorene for at Fredrikstad ble kåret til Norges mest attraktive by.

Fredrikstad kommune kjøpte fergestedet (Cicignon) i 1875, robåtene ble byttet ut med dampbåt og fergemannskapene fikk uniform. Dieseldrevne ferger kom i 1930. I 1956 var fergestrekningen Cicignon-Gamlebyen Norges mest trafikkerte fergested med tre millioner reisende.

Fredrikstadbrua åpnet i 1957 og var og ble en katastrofe for fergedriften. Hvem ville benytte bilferge mellom østsiden og vestsiden nå som det hadde kommet en bru? Fergene ble erstattet med mindre fartøyer, og først i 1971 ble Go’vakker Sissi anskaffet. Hun fikk passasjersertifikat for 60 passasjerer. Siden den gang har fergedriften og tilbudet sakte, men sikkert, utviklet seg til å bli det det er i dag.

I 2012 var det 350.000 reisende med fergerutene Cicignon-Gamlebyen og Gamlebyen-Gressvik. Det kostet en tier å ta ferga, det var sju skippere og driftsbudsjettet var på sju millioner.

Det var noen tøffinger som i forbindelse med behandlingen av kommunens handlingsplan og budsjett for 2013 foreslo å gjøre fergetilbudet gratis for de reisende. I tillegg startet virksomhet Parkering og transport et langsiktig arbeid med å øke rutetilbudet, reetablere ferga Selbak-Lisleby, som ble lagt ned i 1982, og å få på plass nytt og moderne fergemateriell, skreddersydd for våre reisende og vårt driftsmønster.

Allerede i 2013 økte antall reisende med i underkant av en halv million. I 2014 og 2015 var det drøye 900.000 reisende, og 1,24 millioner i 2016. Tallene for 2017 viser over 1,3 millioner påstigninger. Vi er spent på hvordan bomringen vil påvirke volumet av reisende.

Vi har siden 2013 jobbet knallhardt med å fortelle om fergetilbudet, vi har forsøkt å påvirke og endre publikums reisevaner i retning av den sammensatte reisen, for eksempel sykkel-ferge-sykkel. Vi har gjennomført utallige «sprell» på fergene nettopp for å få gratis oppmerksomhet i media. Vi er ekstremt på «selgeren» når det kommer til de røde ikonene våre.

Ettersom antall reisende har økt, har vi utvidet rutetilbudet, i tillegg til at vi har investert i nytt fergemateriell. Fergetjenesten leverer snaue 500 timer kjøretid per uke og sysselsetter 17 skippere i full stilling. De totale driftskostnadene for 2018 er om lag 23 millioner kroner. I tillegg skal vi anskaffe en ny elektrisk drevet ferge i 2018 med en investeringsramme på 21 millioner.

I og med at den nye el-ferga bygges i samme klasse som de tre foregående leveransene, så kan vi i teorien erstatte diesel drivlinja med elektrisk drivlinje på disse tre fartøyene. Innovasjonen i prosjektet er lading ved bruk av induksjonsprinsippet. Våre ferger er registret som passasjerskip, og ingen har bygget et passasjerskip med el-drivlinje som lades med induksjon.

Når el-ferga ligger inn mot pongtongen på Cicignon i forbindelse med på- og avstigning, så lades ferga med bruk av induksjon. Altså ingen kabler eller ledninger. Ved strømutfall, vil el-ferga ha strøm til noen timers drift. Dersom strømmen ikke er tilbake i tide, vil en generator inne i fartøyet starte for å lade batteriene. Denne generatoren er kun en batterilader til nøddrift, samtidig et krav fra sjøfartsmyndighetene.

El-ferga blir «lydløs». Så lydløs at publikum vil høre vannet skvulpe mot skroget. Rene eventyret!

I det daglige skal ferga kun gå på elektrisk kraft. Årlige driftsmessige besparelser er beregnet til 0,32 mill. El-ferga vil være like operativ som Go’vakker Thora som går på ruta i dag. Samme rutetid og frekvens. Eneste forskjellen publikum vil merke er at el-ferga blir «lydløs». Så lydløs at publikum vil høre vannet skvulpe mot skroget. Rene eventyret!

Vi planlegger å få el-ferga til Fredrikstad mot slutten av 2018. Parallelt med byggingen av el-ferga vil Parkering og transport, sammen med verftet som nå skal bygge den fjerde ferga for oss, gjennomføre et prosjekt for å vurdere og erstatte dieselmotorene på Thora, Maren og Asta med elektrisk drivlinje.

Bystyret har en klar bestilling til administrasjonen om fortsatt utvikling av fergetilbudet. I tillegg til ruter på tvers må vi også se på ruter på langs av Glomma. Fremtiden vil stille krav til raskere fartøyer som går lengre strekninger på ælva. Vi gjorde et testforsøk sommeren 2017 med et fartøy med spesiallaget katamaran skrog. Båten var 25 meter lang og med elektrisk drift kunne den holde en fart på opp under 30 knop.

Men prosjektet er nytteløst i våre trange elveløp. Fartøyet, selv om det ikke skulle lage særlig hekksjø gitt helt nytt skrogdesign, lagde så store bølger at vi holdt på å kaste noen 30 fot store seilbåter på land ved Prestelandet i det testfartøyet passerte i 28 knop midt i ælva. Det er noen koder som skal knekkes før kan øke kjørefarten med ferge i ælva.

Vi forventer å transportere 1,5 millioner mennesker i 2018. Mange har endret reisevanene sine etter at byferga ble gratis. I et folkehelseperspektiv må det jo ha positiv effekt at folk beveger seg mer? Flere reisende med fergene fører til reduserte utslipp fra privatbiler, redusert ÅDT i trafikken og bedre miljø.

Lista er lang. Jeg mener at vårt ekstremt tilrettelagte fergetilbud er verdt sin vekt i gull, både i forhold til faktorene nevnt over, men også som byens «ikon». Fergene våre kan være plattformer for hva vi vil, samtidig har de et vanvittig potensial innen kollektivtrafikk på vannveiene. Foreløpig er det lite kø på Glomma!

Godt byfergeår.

Les mer

FB mener: Gratisfergene gjør Fredrikstad til landets mest attraktive by

 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.