Brukerne trekkes med i å utvikle fergetilbudet

Brukeropplevelser kartlagt: Frode Samuelsen sitter på opplysninger om oppturer, nedturer, hva som er vellykket og smertepunkter i reiseopplevelsen. Dette er det meningen å ta tak i.

Brukeropplevelser kartlagt: Frode Samuelsen sitter på opplysninger om oppturer, nedturer, hva som er vellykket og smertepunkter i reiseopplevelsen. Dette er det meningen å ta tak i. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Hvordan ser byutviklingen ut om vi setter ælva i sentrum for all utvikling i byen? Parkeringssjef Frode Samuelsen stiller spørsmålet og forteller at alt som hører til hele «reiseopplevelsen» skal være med i utviklingen av fremtidens fergetilbud.

DEL

Kronikk 

Spørsmålet er på hvilken måte vi kan legge til rette for å møte publikums behov og forventninger til fergetilbudet?

Nettopp ved å benytte ny kunnskap og nye måter å jobbe på. Fredrikstad kommune har gjennom byutviklingsprosjektet Case Fredrikstad, som ble avsluttet nylig, brukt tjenestedesignere og designmetoder i byutvikling og brukermedvirkningen.

Prosjektet har i stor grad fokusert på ælva og fergetjenesten, hvordan vi kommer oss til og fra sentrum, om vi går, sykler eller bare tar ferga. Hvordan ser byutviklingen ut om vi setter ælva i sentrum for all utvikling i byen?

Da får vi noen interessante perspektiver. Ved å sette folk i sentrum, snakke med dem og å finne ut hva de er opptatt av, kan vi utvikle bedre tjenesteleveranser.

Parkering og transport er en virksomhet som velger å tro at vi tenker litt på utsiden av boksen. Målet er å sette «folk» i sentrum, det er det hele handler om. Det er derfor vi er her. Når det gjelder fergedrift, handler det om å frakte folk, fra et fergeleie til et annet. Men i et designprosjekt så handler det om så mye mere.

Frode Samuelsen.

Frode Samuelsen.

Underveis i byutviklingsprosjektet Case Fredrikstad, gjorde designerne oss oppmerksomme på at det også handler om opplevelsen folk har, både før, under og etter reisen med ferga.

Tjenestedesignerne har vist oss at det handler om å planlegge og organisere folk og infrastruktur, kommunikasjon og fysiske komponenter, sånn at summen av dette gir høyere verdi og kvalitet. Både for oss som tilbyr tjenesten og for alle oss som bruker tjenesten.

Byer er til for folk, og fantastiske byer utvikles sammen med folk som bor i og bruker byen.

Alt som skjer i livene vår er en slags reise, den kan vare noen få minutter, noen år eller et helt livsløp. Tjenestedesignere fortalte oss at vi må se hele perspektivet som er i gang, med alle prosessene som skal til, for å skape den tjenesteleveransen som vi opplever når vi bruker ferga.

Derfor har tjenestedesignerne i Case Fredrikstad kartlagt brukeropplevelsen hos våre reisende i hele fjor sommer. Oppturer, nedturer, hvor vi lykkes – og ikke, samt smertepunktene i reiseopplevelsen. Disse har vi tenkt å ta tak i!

Parkering og transport ser at rapporten etter Case Fredrikstad konkluderer med flere nyttige problemstillinger og verdier vi ønsker å ta med oss videre i utviklingen av verdens beste byferge-tilbud. Rapporten har blant annet avdekket to hoved-reisetyper. Den travle, som er pendleren som skal rekke jobben, tannlegetimen eller skolen. Og så er det de eventyrlystne som er fredrikstadfolk på fritida, tilreisende eller bare turister.

Så hvorfor bruker vi sånne rare personas? Det er fordi de representerer det modusen vi er i, når vi er disse typene, og de behovene vi har da. Så kan vi utvikle løsninger som svarer på de behovene vi avdekker, og skape enda bedre reiseopplevelser

Når vi skal rekke jobben, trenger vi rask kunnskap. Vi ønsker konkret og presis informasjon, vi vil bare vite at vi rekker frem i tide. Vi orker ikke informasjon om historien til byferga, kulturarrangementer eller annet som blir forstyrrende.

Når vi er eventyrlystne derimot, er vi mottagelig for langsom kunnskap, og vil gjerne bli inspirert til å være litt spontane. Da kan vi gjerne bli informert om kulturarrangementer, opplevelser og til og med historien til byferga.

Så hva kan vi bruke dette til?

Det første vi gjorde var å hente inn en av tjenestedesignerne fra det avsluttede byutviklingsprosjektet til virksomheten. Nettopp for å sikre eierskap til all innsikt og kunnskap opparbeidet i prosjektet.

Deretter tok vi tak i noen av utfordringene, og nå er tjenestedesigneren i full gang med videre kartlegging for å designe en enda bedre reiseopplevelse for alle brukere av fergene – inkludert behovene til beskrevne personas.

Hovedsatsingsområdene på veien videre med bruk av tjenestedesigner er å involvere folk ved å teste ut nye løsninger underveis i arbeidet. Det kan være løsninger knyttet til opplevelsen om bord, på fergeleiet, veien til fergeleiet og kanskje innovere i måten vi skal kommunisere med og til folk.

Vi går spennende tider i møte med hensyn til fergedriften. Utvidet rutetilbud på byferga fra medio mai, elektrisk ferge kommer i begynnelsen av 2018, det skal utredes elvemetro i nedre Glomma og Fredrikstad kommune skal legge til rette for en offentlig forsknings- og utviklingskontrakt (OFU) med aktuelle bedrifter i Fredrikstad i forhold til å utvikle fremtidig fergemateriell.

Byer er til for folk, og fantastiske byer utvikles sammen med folk som bor i og bruker byen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags