Kjære Ole Haabeth, du viser arroganse på høyt nivå i bussaken

Rute 357 til Begby, Skjærviken og Selbak er klar for enda en avgang fra bussholdeplassen i Fredrikstad. Men utpå nyåret er det slutt. Folk i Skjærviken er opprørt over at det nye tilbudet kan bli mye dårligere.

Rute 357 til Begby, Skjærviken og Selbak er klar for enda en avgang fra bussholdeplassen i Fredrikstad. Men utpå nyåret er det slutt. Folk i Skjærviken er opprørt over at det nye tilbudet kan bli mye dårligere. Foto:

Av

Monica Frøjd er en av dem som målbærer den store frustrasjonen hos folk i Skjærviken. De frykter stor reduksjon i busstilbudet.

DEL

Leserbrev 

Jeg må si at jeg i dag ble rettere sagt sjokkert. At det er mulig at en person i din posisjon kan komme med slike uttalelser rettet mot et helt samfunn er hårreisende. 

For et par dager siden sendte du flere av oss en epost og forklarte at de fremtidige busstilbudene i fylket ennå ikke var vedtatt og at det sannsynligvis ble en sekundærlinje i Skjærviken som erstattet busstilbudet med rutebuss 357 og 357.1

Dagen etter forklarte du på radio at tilbudet i Skjærviken sannsynligvis ikke ble berørt om det viste seg at alle de engasjerte i Skjærviken faktisk også tok bussen. Eller var dette en ufin kommentar til et samfunn som bryr seg om miljø og oppvekstvilkår? Ja, for det berører faktisk barnas oppvekstvilkår. De må kjøres rundt overalt og det krever ofte at familier da må anskaffe seg en eller to biler for å få dette til å gå opp. Jeg har tre barn. Alle tre har busskort og benytter seg mye av bussen. Jeg tar også selv ofte bussen til byen. For fire år siden valgte vi faktisk å kvitte oss med bil nummer to da vi ønsket å reise mer kollektivt.

De siste årene har det flyttet flere barnefamilier til Skjærviken og Kjølshunn. Flere barnefamilier betyr at det snart er mange flere unge som også vil benytte seg av bussen. For det er nå slik, her ute finnes ikke fritidsaktiviteter. Det er ikke her det er håndballtrening, friidrett eller ungdomsklubber. Det er ikke butikk, kino eller andre fasiliteter her. Vi må til byen.

Vi bor slik til at barna også tar buss for å komme seg på skolen.

100-bussen er ikke et reelt alternativ. Den går ikke på kveldene når ungdommen skal på trening eller i helgene når de vil på kino eller besøke Kongstenbadet eller skateparken i sentrum. Ikke kjører den om Selbak heller. Dit tar barna nemlig bussen om de skal til skoletannlegen. 

Så har du alle de som bor her ute som bruker kollektivt til og fra jobb. Du har arbeidsplassene til sjåførene som kjører bussen også. Og ikke minst næringen i sentrum som sikkert setter pris på at vi busser til byen for å legge igjen litt kroner. 

Torsdag på NRK Østfold slapp du likevel bomben. Beboere i Skjærviken måtte belage seg på å sykle eller kjøre bil! Sånn er det bare!

Kjære Ole, det er åtte kilometer til sentrum. Sykler du åtte kilometer to ganger daglig i all slags vær året rundt? Hadde du sendt dine barn eller barnebarn til å sykle fra Skjærviken langs Haldenveien som er sterkt trafikkert til Kongstenhallen for å bade en lørdagsformiddag?

For meg er dette arroganse på høyt nivå! Den ene dagen sier du at det sikkert ikke blir slik og den neste sier du at «sånn er det bare». Bruk sykkel i stedet!

Jeg trodde formålet med bomstasjonene rundt Fredrikstad var å skåne miljøet og bygge en bedre infrastruktur. Vi blir oppfordret til å reise kollektivt og dyrke miljøbyen Fredrikstad.

Det ser ut til at dere gjør alt dere kan for å hove inn penger fra kommende bomstasjoner. Jeg vet ikke om dere politikere forstår hvor hardt dette vil ramme barnefamilier økonomisk når valget om kollektivt ikke engang er til stede?

Håper virkelig at dette bare er uheldige uttalelser i media. For det er, som jeg skrev i e-posten, et økende behov for kollektivt i Skjærviken. Ikke motsatt, sånn er det bare!

Monica Frøjd

Beboer i Skjærviken

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags