Viken-fusjonen vil gi oss bedre busstilbud

Kristoffer Hagen etterlyser opplysninger om i hvilken retning ringbuss med rutenummer 357 kjører, og konkluderer med at dårlig informasjon rimer med et ønske om å kvitte seg med passasjerer siden det har versert planer om legge ned hele ruten.

Kristoffer Hagen etterlyser opplysninger om i hvilken retning ringbuss med rutenummer 357 kjører, og konkluderer med at dårlig informasjon rimer med et ønske om å kvitte seg med passasjerer siden det har versert planer om legge ned hele ruten. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Brannfakkel fra Kristoffer Hagen: – Den 1. januar 2020 vil Akershus ta over de svakere nabofylkene. Da blir nok busstilbudet i Nedre Glomma like bra som regionalbusslinjene i Follo.

DEL

Meninger 

I dag tok jeg bussen til Fredrikstad.

Google Maps sier at jeg skal gå fra mitt hjemsted på Selbak klokken 12.10 og at bussen skal gå 12.15 fra Borgehallen. Jeg møter opp på bussholdeplassen 12.13 og kjøper billett med appen. Klokken passerer 12.15. Bussrutene som er oppslått blir gyldige fra 4. januar, men i dag er det 2. januar. Nettsiden til Østfold kollektivtrafikk gir heller ikke noe svar da de rutene som er lagt ut for Glommaringen er gyldige fra 21. august til 31. desember i fjor.

Så da har man to valg; enten stole blindt på Google Maps eller ringe spesialnummeret 177. Så fylkeskommunen har altså funnet en ny måte å dekke inn underskuddet på? Ved å tilby så dårlig informasjon at man er nødt til å betale 60 øre i oppstart og deretter 1 krone og 30 øre per minutt, blir det nok en del kroner i kassa.

Men heldigvis trenger jeg ikke å betale, fordi bussen kommer rundt 12.20, fem minutter forsinket. Til min overraskelse har man installert informasjonsskjermer som faktisk virker. Det var på tide. I Follo har man hatt dem i hvert fall i tre år.

WiFi-nettverket fungerer også utmerket. Men du må logge på, du får opp meldingen der det står noe om at det er fint at du tar bussen og knappen «Agree to terms». Det gir svært liten mening.

Bussen ankommer etter hvert Fredrikstad sentrum like forsinket som den var ved Selbak. Normal trafikk og like stor forsinkelse betyr at det ikke er lagt inn noen reservetid. Vanligvis legger man på 20 prosent ekstratid for å kompensere for forsinkelser. Det gjør man i Follo og der går bussene på minuttet.

Kollektivtrafikk er billig i Østfold. Østfold er billigere enn Follo og resten av Akershus i alle priskategorier. Men man får hva man betaler for.

Etter endt ærend i byen er det tilbake til bussen. Men fra midten av Torvbyen er det vanskelig å manøvrere seg til bussholdeplassen. Heldigvis har de hengt opp fine skilt i taket med bildet av en buss. Ved å følge disse havner man på et sted sola aldri skinner, et sted man ikke har hørt om på flere år, Fredrikstad bussterminal.

På infoskjermen står det at neste buss er rute 357 til Skjærviken snuplass. Siden jeg er fra Selbak vet jeg at rute 357 er en ringbuss som kjører i begge retninger Fredrikstad – Sellebakk–Skjærviken–Begby–Fredrikstad. Før skilte man de ulike retningene fra hverandre ved å kalle den ene retningen 357.1 og den andre 357.2, men nå skilter man åpenbart begge retningene likt.

Ved å slå opp i bussrutene på nettsiden, som utrolig nok er gyldige, finner man ut at denne bussen kjører om Sølvstien. Jeg aner ikke hvor Sølvstien er, men jeg vet at det ikke er på Selbak. Man kan resonnere seg frem til at Sølvstien er et tilfeldig busstopp mellom Rakkestadsvingen og Borge kirke.

Kunne de ikke bare skrevet Begby senter, et sted så å si alle kjenner til? Men, så har de jo sagt at de ønsker å legge ned bussen, så det gir jo mening at de vil kvitte seg med de reisende. Jo færre reisende dess mindre klaging.

Det står absolutt ingenting om Glommaringen eller de andre busslinjene som ikke går fra bussterminalen, men da jeg har bodd noen år i denne byen, vet jeg hvordan man går fra bussterminalen og ned til holdeplassen i Gunnar Nilsens gate. Når jeg omsider kommer til holdeplassen, står det at neste Glommaringen 111 går 13.00.

Klokken passerer 13.00 og skiltet skifter til at neste buss går 13.15. Bussen er tydeligvis innstilt, men man vet aldri med disse infoskjermene. Etter ytterligere fem minutter er jeg på nippet til å ringe 177 og sende noen kroner til fylkeskommunens konto, men da kommer bussen. Også skal de billettere. Rundt sju minutter etter rutetid kjører bussen av gårde fra startholdeplassen.

Når den svært tunge bussen med dobbeltboggi og en altfor liten motor sliter seg opp Fredrikstadbrua, lurer jeg på hvordan fremtidens bussystem skal bli. Hvordan skal de klare å kombinere de to linjene med halvtimes rute til kvarters rute når de ikke engang får Glommaringen til å kjøre på tiden? Hvorfor trenger folk på Østsiden pendelbuss til Lisleby fergested og Rolvsøyhallen når det går ferge over elven fra Østsiden? Vil det komme to, tre eller fire busser samtidig på 111? Og hvor mye koster en brukt elbil?

Glommaringen kommer til Selbak sju minutter etter rutetid, like forsinket som den startet fra sentrum. Det er normal trafikk på veien, full svikt i bussens informasjonssystem og hyppige avbrudd på WiFi-nettverket. Når selv regionalbusslinjer i Follo er bedre enn flaggskipet til Østfold fylkeskommune, må man se mørkt på fremtiden til bussnettet.

Nå piper det i telefonen, bussbilletten løper ut om 11 minutter. Når billetten har varighet på 1 time og 50 minutter, nok tid til å komme seg tur retur Fredrikstad og skrive et halvt leserinnlegg, er det virkelig ikke nødvendig å ha et varsel påslått som standard. Hva er hensikten med varselet? Sørge for at flere bruker en billett på flere reiser? I Follo har man ikke dette påslått som standard selv om billetten for én sone kun er gyldig i 60 minutter og er dyrere enn mobilbilletten for hele Østfold.

Kollektivtrafikk er billig i Østfold. Østfold er billigere enn Follo og resten av Akershus i alle priskategorier. Men man får hva man betaler for. Jeg ville gjerne betale fem kroner ekstra per tur for å få busser som kjører på rutetiden og ikke høres ut som om at et motorhavari er nært forestående. Heldigvis er det lys i tunnelen. Den 1. januar 2020 vil Akershus ta over de svakere nabofylkene. Da blir nok busstilbudet i Nedre Glomma like bra som regionalbusslinjene i Follo.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags