Sellebakk LSU etterlyser informasjon: Kan jeg ta buss til jobb når det blir nye ruter?

IT-ansvarlig for Sellebakk lokalsamfunnsutvalg så seg tvunget til å trekke tilbake all informasjon om det nye rutetilbudet. Kristoffer Hagen skriver at særlig de østre delene av lokalsamfunnet blir hardt rammet av endringen.

IT-ansvarlig for Sellebakk lokalsamfunnsutvalg så seg tvunget til å trekke tilbake all informasjon om det nye rutetilbudet. Kristoffer Hagen skriver at særlig de østre delene av lokalsamfunnet blir hardt rammet av endringen.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Lokalsamfunnsutvalget på Selbak merker sug etter informasjon om bussruter og menerØstfold kollektivtrafikk er ekstremt dårlige til å spre riktig informasjon.

DEL

Leserbrev 

I løpet av få år har vi måttet venne oss til helt nye måter å bli informert på når det gjelder nødvendig kunnskap som for eksempel busstider, tømming av søppel osv. Der man før benyttet kunngjøringer i lokalavisa og oppslag, så er det i dag internett og sosiale medier som gjelder. Men folk forventer derfor svar i løpet av sekunder. Dette gjør et verv som IT-ansvarlig for et lokalsamfunn (LSU) med nesten 5000 innbyggere ikke akkurat enkelt. 5000 innbyggere er faktisk formelle grensen for å erklære et tettsted som en by!

Spesielt når du ikke har svar. Den siste tiden har det helt store spørsmålet vært for eksempel: Kan jeg ta buss til jobb om et halvt år? På bakgrunn av slike spørsmål har jeg med utgangspunkt i pressemeldinger og nettsidene fra Østfold kollektivtrafikk forsøkt å lage en oversikt over hvordan det nye busstilbudet vil bli.

Spesielt de østre delene av lokalsamfunnet, som for eksempel Kjølbergskogen, blir hardt rammet. Dette området med rundt 1000 innbyggere mister bussforbindelsen og flesteparten får mer enn én kilometer å gå til nærmeste bussholdeplass på stamlinjenettet.

Det er ingen enkel jobb å lage en slik oversikt da Østfold kollektivtrafikk (ØKT) er ekstremt dårlige til å spre riktig informasjon. Et veldig godt eksempel er hvordan de har informert om at det nye busstilbudet er utsatt fra april til 25. juni. Det eneste fornuftige ville være å sende ut en ny pressemelding, oppdatere artikkelen om nytt busstilbud og dele dette på nettsidene og Facebook-sidene til ØKT og fylkeskommunen. Men ØKT gjorde ikke noe av dette. ØKT gikk kun ut i avisene. Når man går inn på nettsidene til ØKT får man opp: «April 2018: OPPSTART med ulike kampanjer».

For å avklare noen spørsmål kontaktet jeg markedssjef i ØKT Kjetil Gaulen og sendte over link til informasjonen vi hadde lagt ut. Han opplyste om at den ikke stemte. Han informerte om at det ville bli store endringer fra det som var vedtatt i Fylkestinget og som lå ute på ØKT sine nettsider.

Blant annet skulle de bytte om på linjenumrene. Gaulen kunne heller ikke lenger garantere at linje 2 og 10 blir tilpasset mot hverandre. Han sa at en slik tilpasning var målet, men at det var andre steder som hadde høyere prioritet.

Problemet er at det er to måter bussene langs Rv111 mellom Moum og Fredrikstad kan tilpasses:

■ De kan gå hvert kvarter. Dvs. at den ene linjen går hver hel og halvtime, mens den andre går kvart over og kvart på.

■ Eller de kan gå hver halvtime. Linje 2 og 10 betjener de samme knutepunktene i sentrum, blant annet stasjonen og bussterminalen. Togene og ekspressbussene går som regel enten hvert 30. eller 60. minutt. Dersom begge linjene skal tilpasses disse, vil de måtte gå samtidig. Det blir dermed to busser som kjører samtidig hvert 30. minutt utenfor rush mellom Moum og Fredrikstad. Meldingene fra Gaulen peker klart på det siste. Avisoppslagene om at ØKT skal bruke belønningsmidler til å doble antall avganger i rush på linje 2 på Rv111 mellom Moum og Fredrikstad, peker på dette. Det gir kun mening å redusere til 15 minutter mellom bussene hvis det før var 30 minutter!

Da jeg ba om en nærmere avklaring og evt. når denne avklaringen ville komme, svarte han bare: «Jeg tror ikke det er lurt å skrive noe veldig konkret om dette nå siden detaljene i tilbudet ikke er avklart.»

  • Spørsmål til diskusjon nederst på siden: Hvor lang tid i forveien er det rimelig å få de nye rutene som skal gjelde fra 25. juni?

Det er vanskelig å være bindeledd når man ikke får informasjon. Når det også viser seg at informasjonen som ligger ute er feil og misledende, blir det enda vanskeligere.

Siden jeg sa ja til dette vervet for to år siden, har det vært flere perioder med stort engasjement fra innbyggerne. På statistikken på Facebook er det tydelig at ingen sak har vært så mye lest og kommentert som nytt busstilbud.

Det at Sellebakk LSU har blitt nødt til å trekke tilbake all informasjon om den saken som innbyggerne mener er viktigst, er svært beklagelig.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags