Gå til sidens hovedinnhold

Fast bussbruker: Det har blitt lengre reisetid, mindre komfort, mer stress og mindre fleksibilitet

Artikkelen er over 2 år gammel

Tor Helge Solheim anbefaler i åpent brev til Østfold Kollektivtrafikk å gjeninnføre Glommaringen: Skal flere bruke bussen, må tilbudet bli bedre enn det er i dag!

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg leser i avisen at antall reisende har sunket etter at dere innførte de nye rutene. Jeg har benyttet Glommaringen til og fra jobb daglig siden 2008, og jeg må dessverre si at tilbudet som ble innført etter sommeren 2018 er vesentlig dårligere enn tidligere.

Nå skal jeg være den første til å erkjenne at også Glommaringen hadde sine feil og mangler, men dagens løsning med to uavhengige ruter (1 og 2) er vesentlig dårligere, spesielt for oss som bor på den ene siden av elven og jobber på den andre. For egen del tar jeg daglig bussen fra Leie (Rv 109) til Sarpebakken (Rv111).

Med Glommaringen fungerte reisen til jobb tilnærmet problemfritt. Jeg gikk på bussen på Leie klokken 07:00 og kunne sitte i min egen lille «boble» frem til Sarpebakken. Uavhengig av trafikk, vær eller føreforhold var jeg sikret å komme på jobb uten store problemer eller bekymringer. Selv om 109-bussen var forsinket ved ankomst Sarpsborg kjørte den videre med en gang.

Med dagens løsning tar jeg fortsatt rute 1 fra Leie klokken 07:00. Turen er fortsatt like behagelig, men er tilført et nytt stressmoment; Vil jeg rekke rute 2 videre fra Sarpsborg bussterminal mot Fredrikstad klokken 07:30. Rute 1 ankommer normalt bussterminalen ca. 07:27. Jeg må da stå klar ved døren for å komme først av bussen for å rekke rute 2. Rute 2 kjører 07:30 presis, uavhengig av om det kommer passasjerer løpende fra rute 1. Seneste eksempelet er fra i dag 8. november 2018.

 

Med dagens løsning har Østfold Kollektivtrafikk greid kunststykket og øke reisetiden på samme strekning med minst 15 minutter.

 

I dag var det ingen trafikale problemer som skulle ha hindret rute 1, men den svingte inn på busstorget i Sarpsborg i seneste laget. Vi er tre passasjerer (alle «faste» brukere) som løper ut døren og videre fremover for å nå rute to. Sjåføren på rute 2 ser selvfølgelig at vi kommer, men kjører uten å vente. Resultatet er at tre jobbreisende kom for sent på jobben i dag.

Når da rute 2 (selv i rushtiden) er redusert til en avgang hvert 30. minutt betyr det at vi kommer for sent på jobb.

Dette var reisen til jobb, hjemreisen er et helt annet kapittel. Reisen går fra Sarpebakken via Fredrikstad til Leie, som regel med bussen som går 16:00. Med Glommaringen var også dette en hyggelig opplevelse, selv om Glommaringen til tider var forsinket fra Sarpsborg. Med Glommaringen kunne jeg normalt gå av på Leie ca. 16:40.

 

Les også

Busstilbudet til eldre er ikke godt nok

 

Med dagens løsning har Østfold Kollektivtrafikk greid kunststykket og øke reisetiden på samme strekning med minst 15 minutter. En reise i dag forløper som regel på følgende måte. Sjekker på PC-en om rute 2 er i rute fra Sarpsborg (sanntid fungerer og den skal dere ha skryt for). Rute 2, som nå starter i Sarpsborg, er ikke noe mer presis enn hva Glommaringen var, eneste fordelen er at jeg kan sitte inne på jobben frem til bussen nærmer seg. Bussen er som regel overfylt og jeg får sjelden sitteplass før vi har passert E6. 

 

Les også

Fake news fra Østfold Kollektivtrafikk

 

Siden frekvensen er halvert og bussene er overfylt, stopper rute 2 vesentlig oftere enn tidligere (fordi folk skal av/på). Vanligvis ankommer rute 2 Fredrikstad rundt 16:40. Da er det ut av bussen (for rute 2 blir nå rute 10 og skal videre til Viker) for å vente på neste buss (rute 1) som igjen er forsinket. Er fremme på Leie ca. 16:55.

Overgangen fra Glommaringen til rute 1 og rute 2 har for oss som bruker bussen daglig medført:

■ Lengre reisetid
■ Mindre komfort
■ Mer stress
■ Mindre fleksibilitet

Jeg har selv valgt bilen en del i det siste nettopp fordi det har blitt vesentlig mer tungvint å reise kollektivt.

Skal antall reisende øke, må tilbudet bli bedre. Min anbefaling er å gjeninnføre ringbussen (Glommaringen) med avgang hvert 15. minutt i rushtiden. Så kan dere ved behov supplere med ytterligere busser på Rv 109 (X bussen) som tidligere.

PS! 

Neste gang dere skal endre en rutene, er det en god idé å spørre de faste brukerne.

 

Les også

Klag ikke til buss-sjåførene, bruk ØKT som «skyteskive» når behovet for å fyre av melder seg

 

Kommentarer til denne saken