Brexit – sommerspenning for Østfold-bedrifter

Borg havn er pulsåre og «temperaturmåler» for Østfolds handel med omverdenen. – Mange bedrifter i Østfold får ukentlige forsendelser fra England. Blir det full stopp i de store europeiske havnene? spør Henning Røli.

Borg havn er pulsåre og «temperaturmåler» for Østfolds handel med omverdenen. – Mange bedrifter i Østfold får ukentlige forsendelser fra England. Blir det full stopp i de store europeiske havnene? spør Henning Røli. Foto:

Av

Danske Bank i Østfold har stadig møter med kunder som er urolig for Brexit: – I Østfold er det eksportører, men kanskje mest av alt bedrifter som importerer varer fra England som lurer på hva som blir konsekvensene.

DEL

Kronikk

Denne sommeren kan det være lurt å følge med på statsministervalget i Storbritannia. Utfallet slår direkte inn på Brexit, som kan få konsekvenser for næringslivet i Østfold.

Det britiske sirkuset rundt en eventuell utmeldelse av EU har pågått i over tre år nå. Og hvis det er én ting vi har lært i denne tiden, så er det at alt er like usikkert som før. Vi i Danske Bank sitter regelmessig i møter med samarbeidspartnere og kunder som er urolige for Brexit. I Østfold er det eksportører, men kanskje mest av alt bedrifter som importerer varer fra England. De lurer på hva som blir konsekvensene for deres bedrift ved en Brexit.

Vi ønsket å tallfeste bekymringen og fikk derfor meningsmålingsinstituttet YouGov til å gjennomføre en undersøkelse for oss. 50 prosent av næringslivslederne i Norge med kunder eller samarbeidspartnere i Storbritannia, svarer at de bekymret eller svært bekymret for en Brexit. Én av fire sier også at de vurderer å endre sin satsing på det britiske markedet som følge av Brexit.

Aldri før har et så stort land trukket seg ut av en avtale som er selve fundamentet for lover og regler i markedsøkonomien.

Så her er det absolutt viktig å følge med på hva som skjer. 31. oktober fremstår nå som den nye D-dagen. Det er fristen EU har satt for å forhandle frem en ny avtale med Storbritannia. I mellomtiden er det statsministervalg i det konservative partiet i Storbritannia. Hovedtemaet i valgkampen er nettopp Brexit. Den ene av kandidatene, Boris Johnson, argumenterer for en hard linje, og at Storbritannia må ut av EU, med eller uten en avtale. Den andre kandidaten, Jeremy Hunt, er mer moderat og går for en mykere linje i forhandlingene med EU. Johnson er, tross husbråk og mange kontroversielle uttalelser, klar favoritt til å vinne valget.

Vi i Danske Bank tror en utsettelse utover 31. oktober er det mest sannsynlige scenarioet, med en påfølgende avtale noen år ned i løypa. Men etter hvert som tiden går og temperaturen i den britiske valgkampen øker, øker også sannsynligheten for at Storbritannia forlater EU uten en avtale. En såkalt hard Brexit. Og det er i dette scenarioet konsekvensene for næringslivet og økonomien blir størst.

Det er vanskelig å forutsi de konkrete effektene ved en hard Brexit. Aldri før har et så stort land trukket seg ut av en avtale som er selve fundamentet for lover og regler i markedsøkonomien.

Finansmarkedet vil sannsynligvis reagere sterkt. Aksjemarkedet vil falle og de såkalte spreadene i kredittmarkedet vil gå ut. Det betyr at det bli dyrere å låne penger for bedrifter. Disse effektene vil være med på å forsterke nedturen i europeisk økonomi. Bank of England har estimert et BNP-fall på inntil åtte prosent i Storbritannia ved en hard Brexit, noe som er et større økonomisk sjokk enn hva finanskrisen ga landet.

For eksportnæringen i Østfold vil det få konsekvenser. En svakere britisk økonomi betyr at Storbritannia vil kjøpe færre varer fra norske eksportbedrifter. Men en nedtur i Storbritannia vil også ramme resten av den europeiske økonomien, og sånn sett vil vi alle bli påvirket av en hard Brexit.

Et annet spørsmål er hva som skjer med vareflyten ved en hard Brexit. Mange bedrifter i Østfold får ukentlige forsendelser fra England. Blir det full stopp i de store europeiske havnene? Svaret er at vi rett og slett ikke vet! Men dimensjonene på handelen kan si oss noe. 10.000 trailere fra kontinentet passerer havnen i Dover hver eneste dag. I dag tar det to minutter å prosessere hver trailer. Uten en handelsavtale med EU kan det ta 60–90 minutter. Trailerne vil sannsynligvis hope seg opp på begge sider av kanalen.

Finnes det så noe positivt ved en Brexit? Det britiske pundet vil sannsynligvis svekke seg. For alle dem som importerer varer betyr det lavere priser. Så gitt at varene faktisk passerer havnen i Dover kan det være en fordel.

Et annet pluss er at fotball- og shoppingturene til England blir billigere. Det betyr at vi kan glede oss over rimeligere Solskjær-billetter på Old Trafford i Manchester. Og la oss da håpe at Solskjær får en litt roligere høst enn politikerne i det britiske parlamentet.

23. juli får vi uansett svaret på om det blir Jeremy Hunt eller Boris Johnson som skal lede forhandlingene med EU i tiden frem mot 31. oktober. Blir det Boris bør bekymrede bedriftsledere i Østfold ta det verste Brexit-alternativet på alvor.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags