Det er mer sannsynlig at bomringen gir et marginalt løft enn en negativ trøkk

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Næringsforeningens daglige leder: – Innføring av bompenger i andre byer har hatt ulik effekt, men mest av alt får den flere til å benytte seg av alternativer som buss, sykkel og gange.

DEL

Kronikk 

Det mangler ikke på dommedagsprofetier når det kommenteres om fremtidsutsiktene til Norges mest attraktive by og Årets Sentrum 2017. Omlegging av parkeringsbestemmelsene er ett tema. Innføring av bompenger er et annet. Noen hevdet at da sykehuset flyttet, ville det være slutten for handelen.

Til høsten kommer bomringen. Hvordan kan vi forvente at det slår ut i handlemønster og bruk av byen? Vedlagte kart og tabell viser at 52.073 av ca. 80.800 innbyggere i Fredrikstad bor innenfor den røde streken. Skal de til Dikeveien, eller Svinesund må de enten kjøre rundt, eller de må kjøre ut av bomringen i Fredrikstad og betale for å komme tilbake. Østsiden kommer på utsiden av bomringen, og kan velge Sarpsborg eller Nordby som sitt handelsområde. Men husk at i løpet av fem år, vil bompengeinnkrevingen også omfatte Sarpsborg.

Skal man benytte seg av Nordby kjøpesenter på Svinesund, må man betale for en bompassering til. Denne bompasseringen har ikke hatt noen dokumenterbar negativ effekt på grensehandelen. 98 prosent av østfoldingene handler der fortsatt.

Mange har oppdaget at en flott by med hyggelige folk er bedre bruk av en begrenset fritid, enn en å bruke fritiden på en handelsfabrikk på Svinesund hvor vi snart må betale for to bompasseringer.

Innføring av bompenger i andre byer har hatt ulik effekt, men mest av alt får den flere til å benytte seg av alternativer som buss, sykkel og gange.

Transportøkonomisk Institutt har forsket på handlevaner i by. De har dokumentert at man handler noe mindre pr. gang, men oftere når man går eller sykler. I sum handles det noe mer og mer lokalt. De har også funnet at 60 prosent av handelen i by skjer med bil. I kjøpesenter utenfor by, er andelen ca. 90 prosent.

Dersom bompengeinnføringen fører til at man i større grad setter igjen bilen hjemme, skal det altså favorisere byen.

(Saken fortsetter under kartet.)

Vel 52.000 av 80.000 innbyggere i Fredrikstad bor innenfor den røde streken som markerer skillet mellom handelsområdene Sentrum og Gressvik,  innenfor bomområdet, de som ligger utenfor. Tabellen viser hvordan disse er fordelt på aldergrupper.

Vel 52.000 av 80.000 innbyggere i Fredrikstad bor innenfor den røde streken som markerer skillet mellom handelsområdene Sentrum og Gressvik, innenfor bomområdet, de som ligger utenfor. Tabellen viser hvordan disse er fordelt på aldergrupper.

Er det trolig at flere setter igjen bilen? I juni begynner Østfold Kollektiv å innføre et helt nytt kollektivtilbud som antas å være i full drift til skolestarten i august 2018. Gratis ferge har allerede økt antall brukere fra ca. 350.000 til over 1.300.000 på fire år.

Ingen kollektivforsøk tidligere har hatt slike veksttall som våre byferger. Derfor kan vi ikke regne med det vil skje med et nytt kollektivtilbud. Men dersom folk får hverdagen sin til å gå opp med å bruke andre fremkomstmidler enn bilen og det i tillegg er rimeligere, vil de benytte seg av kollektivtilbudet.

Vi handler stadig mer på nett og vi handler når vi er ute og reiser. Det er ikke bare kjøpesentrene og grensehandel som er butikkenes konkurrenter. Handel har blitt global. Netthandelen øker med ca. 15 prosent pr. år, men fra relativt beskjedne fem-seks prosent av totalmarkedet som fortsatt vokser med knapt tre prosent.

I Norge skjer 80 prosent av handelen på impuls (ifølge Virke). Vi mener derfor det er langt viktigere at Fredrikstad sentrum oppleves som attraktivt av mange. Vi sier at destinasjonen må være konkurransedyktig.

Butikker og restauranter som er lokalisert i bilfrie gater har høyere omsetning. Folk liker seg best i gater uten bilene. Blir bilen stående hjemme, er det mer enn sannsynlig at kafé- og restaurantmarkedet tar seg opp, sammen med hjemkjøringsordninger.

Når bomringen innføres, er det mer sannsynlig at byen får et marginalt løft, enn en negativ trøkk.

Den enkelte driver vil oppleve tøff konkurranse om forbrukerens lommebok. Konkurransen kommer ikke fra nabobutikken, men fra den utrolig rause tilgjengeligheten og valgmulighetene vi forbrukere tilbys. Noen er flinke og klarer seg, andre ikke. Noen er flinke, men markedet utvikler seg i en retning hvor man slukes.

Handel og restaurantbransjen er to arbeidsintensive bransjer som sysselsetter mange personer. Vi følger med på utviklingen. Vi har lært å stå sammen, vi har lært at vi må fornye oss, og vi blir stadig bedre til å skjemme bort våre kunder. Mange har oppdaget at en flott by med hyggelige folk er bedre bruk av en begrenset fritid, enn en å bruke fritiden på en handelsfabrikk på Svinesund hvor vi snart må betale for to bompasseringer.

Morgenmøte:

  • Nye planer, nye ruter, ny hverdag. Kollektivt? Det er tema for Fredrikstad Næringsforenings morgenmøte på Litteraturhuset onsdag.
  • Det blir foredrag ved samferdselssjef Jostein Haug i fylkeskommunen, Østfold kollektivtrafikk og infrastrukturgruppen i næringsforeningen.
  • Møtet er åpent for alle, det er ikke nødvendig å melde seg på.
Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags