Bompenger som miljøtiltak – hvem bidrar?

– Blir bussene stående fast i samme kø som bilistene, så blir det ikke konkurransefortrinn, sa Jostein Haug i FB.

– Blir bussene stående fast i samme kø som bilistene, så blir det ikke konkurransefortrinn, sa Jostein Haug i FB. Foto:

Av

Tom Hagen reagerer på subsidieringen av elbiler, sett i lys av at det er et mål for Bypakka og bomringen å få ned biltrafikken og slippe frem kollektivtrafikken. – Også elbiler bruker av veikapasiteten og vil kunne være til hinder for bussene, skriver Hagen.

DEL

Leserbrev
Jeg hadde i mange år gleden av å kjøre dieseldrevet bil, blant annet ut fra myndighetenes daværende «miljømessige» anbefalinger. Så ble det overgang til bensin og deretter hybrid for mitt vedkommende.

Nå er elbilen blitt det «saliggjørende», godt hjulpet av en utrolig spenstig subsidieringspolitikk fra de samme myndigheters side! I tillegg til avgiftsfritak ved anskaffelse kommer så den løpende subsidiering.

Mitt fokus er denne gang bompenger – og logikken (eller litt mangel på sådan?) bak avgiftspolitikken i den sammenheng. Jeg har hittil holdt den «ugne» følelse av usolidarisk behandling av oss som kjører fossilt og hybridbasert for meg selv, men da jeg i Fredriksstad Blads lørdagsutgave 16. november leste Jostein Haug, daglig leder for bypakka, sitt svar på «derfor bompenger», var tiden inne for en mer allmenn og offentlig ytring fra min side.

Er det riktig og rettferdig at bare den gruppe av bilister og næringsdrivende som ikke benytter elbil skal være med å bidra til et felles samfunnsansvar?

Det blir i nevnte oppslag/svar vektlagt bompengeordningen som miljøtiltak, og på spørsmål om det egentlig er miljøvennlig å bygge nye og bedre veier, svarer Haug som følger:

«Nye veier er viktig spesielt for næringslivet i distriktet. Samtidig er noe av det viktigste med tiltakene i bypakka at det skal gis konkurransefortrinn for kollektivtrafikken – og for syklende og gående. Blir bussene stående fast i samme kø som bilistene, så blir det ikke konkurransefortrinn.».

Når vi da vet at elbilistene skal passere gratis gjennom bomringen(e) helt frem til 2022, eller det tidspunkt videreføring av bypakka skal iverksettes (deretter antydet at elbiler skal passere med 30 prosent avgift), så blir spørsmålet: hva er logikken i dette? Elbiler – alt fra de små, urbane, til de større SUV-ene – benytter også veisystemet, med tilhørende slitasje og bruk av veikapasiteten. Noe som også vil kunne være til hinder for kollektivtrafikken!

Da blir spørsmålet: Er det riktig og rettferdig at bare den gruppe av bilister og næringsdrivende som ikke benytter elbil skal være med å bidra til et felles samfunnsansvar, til at bussen skal frem, til at det skal bli tilrettelagt for syklende og gående? Slik det nå er, vil valg av elbil for mange kanskje mer baseres på egeninteresse enn på et ideelt miljøhensyn.

Får si som min kjære Henrik Ibsen: «jeg spørger helst; mit kald er ej at svare».

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags