Nok er nok – det må finnes en annen løsning

– Slik som det settes opp her i Østfolds to største byer nå, er helt forferdelig og derfor gikk folk i protesttog tirsdag kveld mot Litteraturhuset for å skape opprør. Nok er for å si det enkelt og greit NOK, skriver Jon Anders S. Johansen.

– Slik som det settes opp her i Østfolds to største byer nå, er helt forferdelig og derfor gikk folk i protesttog tirsdag kveld mot Litteraturhuset for å skape opprør. Nok er for å si det enkelt og greit NOK, skriver Jon Anders S. Johansen. Foto:

Av

Jon Anders S. Johansen mener det må finnes en annen løsning, eller en annen pakke som kan hjelpe småbarnsfamilier, familier generelt eller Hvermansen med å overleve de vanvittige bomprisene som foreslås.

DEL

Leserbrev

De siste ukenes oppslag i diverse medier har vært, naturlig nok, om bomstasjoner. Folk raser over at bommer skal settes opp og at byene Fredrikstad, Sarpsborg, Oslo og til og med på vestlandet skal ringes inn med bommer!

I debatten på NRK TV her for en stund tilbake var det en ung dame og varaordføreren i en kommune som diskuterte bomringen. Der kom det frem at varaordføreren hadde sin egen firmabil(!) som dekket bomutgiftene så hun hadde ikke så mye bomavgifter hun da som vi hadde ... Da tenker jeg ... for en galskap!

For en stund tilbake tok jeg kontakt med Jon-Ivar Nygaard på hans Facebook-profil, hvor jeg la frem et regnestykke, som jeg godt kan legge frem her også: En passering uten bombrikke, vil ifølge en artikkel på nettet her på fb-b.no, koste 32 kroner (fra 2022) eller 30 kroner (fra når bommene åpner). Hvem legger frem forslaget på det? Jo det er rådmennene i Fredrikstad og Sarpsborg kommune!

Eller på godt norsk: Bommene skal fjernes og bli borte!

Tilbake til regnestykket og da fra 2022: 32 kroner og Hvermansen tenker da at, aha da må jeg få meg en bombrikke for da får jeg 20 prosent rabatt og det er greit det, for da vil de betale ifølge artikkelen på f-b.no, 25,60 per passering mens tyngre kjøretøy ikke får rabatt i det hele tatt. Hvis man som eksempel tar en som jobber på Kråkerøy og bor på Østsiden og som kanskje er avhengig av bil, så må den personen betale 25,60 for å kjøre over Fredrikstadbrua på vei til jobb, mens den personen må betale samme summen tilbake over Kråkerøybrua, altså da er det 51,20 per dag! Ganger man det med fem som er en vanlig arbeidsuke så er det: 256 kroner i uken, eller ganger man det med sju så er det 358,40 kroner i uken! Noe som er helt utrolig vanvittig. Ganger man det igjen med fire uker så er man oppe i 1.433, 60 kroner i måneden! Ganger man det med 12 så blir det vanvittige: 17.203,20 i året!

Så kommer det morsomme, Fredrikstad og Sarpsborg har nå endret bussrutene og busstidene i hver sin by. Man har fått supre busstilbud, mener både busselskapet og politikerne og det kan være mye mulig det. Jeg kan ikke uttale meg så mye om det, men det jeg har hørt, er at man ikke er fornøyd med busstilbudet som har blitt opprettet, i hvert fall i Fredrikstad. Men poenget mitt er her følgende: Når man jobber på Kråkerøy og kanskje har barn i barnehage på Begby og på skole, så skal det mye til at man skal rekke å hente begge deler med buss!

Min henvendelse til ordføreren i vår kjære by, som jeg personlig synes gjør en glimrende jobb i Fredrikstad, handlet om den berømmelige bompakken vi har på Kråkerøyforbindelsen som skal fjernes når bomringen kommer opp. For å si det sånn, den pakken der er genial! Der betaler man 4000 og kan kjøre gjennom bommen uten å tenke på både regning og passeringer. Når det hvite lyset kommer på brua, får man en ny regning på 4000 kroner som man da betaler og man kan kjøre uten å tenke på det igjen. Den kommer kanskje hver 10. måned eller en gang i året, spørs på hvor mye man kjører over, men da kan man kanskje ha muligheten til å sette av en liten sum hver måned så har man når den regninga kommer! Det jeg fikk til svar av Jon-Ivar var følgende:

Nasjonale myndigheter har endret regelverket for rabatter slik at den ordningen som er på Kråkerøy forsvinner. Det blir imidlertid rabatt og passeringstak. (Mener hvis du passerer 1700 i måneden kjører du gratis til neste måned). Beløpet kan fortsatt bli høyt for brukerne, men vi må alle som en forsøke å tilpasse oss i betydningen forsøke å erstatte bilreiser med gange, sykkel og kollektiv. I tillegg la han ut om bompengesatsene i samme kommentarfelt. Går man inn og ser i svarene til Nygaard så ser man at folk i Fredrikstad allerede raser over busstilbudet som byen har fått. La meg også minne deg på, Nygaard, hva jeg skrev oppe her: Rådmannen i Fredrikstad og Rådmannen i Sarpsborg foreslår at bomsatsen skal settes opptil 32(!) kroner i 2022 når neste nivå på bommene settes i gang.

Da går spørsmålet mitt til Statens vegvesen, til rådmannen og til Bjørnar Laabak faktisk. Bjørnar Laabak var også ute på f-b.no og fortalte at han mener at bypakken i Fredrikstad er dyr og dårlig og at han sier nei til bompengefinansiering. Da lurer jeg litt, Bjørnar Laabak: Hvis du ser på svaret fra Jon-Ivar Nygaard over her, så er det på nasjonalt plan regelverket for rabatter har blitt endret. Da tenker jeg at det også på nasjonalt plan også bestemmes over hvor bommene skal settes opp og hvor mye penger som skal genereres til hver kommune for veibygging og utvidelse av veinettet som skjer rundt omkring, og det har jeg skjønt er lik nada og null for tiden sånn som jeg tolker det som skrives i avisene.

Da må du, Bjørnar Laabak, ta kontakt med Siv Jensen og Frp som sitter med makta og ta tak i dette. La meg også minne folket på at Siv Jensen gikk på valg for snart seks år siden med følgende ord: Under Frp så skal bomfinansieringen fjernes og det skal IKKE være bommer som skal finansiere veiene. Eller på godt norsk: Bommene skal fjernes og bli borte! Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil om det, men Siv Jensen har litt av en jobb å gjøre fremover hvis hun fortsatt skal ha folkets tillit, for i bompengesaken har Frp og Siv Jensen det i hvert fall ikke!

Jeg skjønner at vi må bidra litt til statskassa og kommunekassa for at vi skal få på plass nye veier, få utvidet riksveiene våre eller få nye flotte veier og vedlikeholdt veiene vi allerede har. Men jeg mener det må finnes en annen løsning, eller en annen pakke som kan hjelpe småbarnsfamilier, familier generelt eller Hvermansen med å overleve de vanvittige bomprisene som her foreslås, for slik som det settes opp her i Østfolds to største byer nå, er helt forferdelig og derfor gikk folk i protesttog tirsdag kveld mot Litteraturhuset for å skape opprør. Nok er for å si det enkelt og greit NOK.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags