Frps bompengeopprør: – Det blir litt som henne som etter et langt svangerskap jamret seg over at hun ikke visste det var en unge på vei og ikke at det kunne gjøre vondt!

Hvorfor er det rimelig at noe bompenger brukes til sykkelveier? «Det er som om mor sier til Bjørnar at du skal få en brukt sykkel til 1000 kroner, men du må betale litt selv, 300 kroner, for jeg må ha litt til å reparere sykkelen til lillebror, Erlend. Da lager Bjørnar baluba, for han skal ikke betale noe og i hvert fall ikke bidra til lillebrors sykkel - han mener mor har penger!»

Hvorfor er det rimelig at noe bompenger brukes til sykkelveier? «Det er som om mor sier til Bjørnar at du skal få en brukt sykkel til 1000 kroner, men du må betale litt selv, 300 kroner, for jeg må ha litt til å reparere sykkelen til lillebror, Erlend. Da lager Bjørnar baluba, for han skal ikke betale noe og i hvert fall ikke bidra til lillebrors sykkel - han mener mor har penger!» Foto:

Av

Erik Nilsen og Lino Lubiana, KrF: – Hva mener KrF om klima, vei og bompenger? Vi må klemme ut ungen – så tar vi det derfra!

DEL

Leserbrev

Vi forstår at bompenger treffer noen tyngre enn andre og at vi må finne løsninger som senker kostnader, støtter minstepensjonister, lavtlønnede og barnefamilier. Bompengeaksjonistene har et poeng!

Frps landsmøte og noen andre vil nå knipe igjen, men det blir jo litt som henne som jamret seg over at hun etter et langt svangerskap ikke visste at det var en unge på vei og ikke at det kunne gjøre vondt! Fire svangre stortingsperioder har gått, men i det ungen skal fødes blir det jammer og bråk. Ikke uvanlig, men nå er det på tide å føde ungen – så tar vi det derfra! Unger blir ofte til stor glede – også når de kommer litt overraskende. Her er ungen påtenkt – lenge. -Tid for å klemme til, datter mi, sa mora.

I 2015 var KrF og alle enige i bymiljøpakkene og målsettingene med veisatsingen: Egnet vei og nullvekstmål for bil – reduksjon av kø. Etter hvert har også reduksjon i direkte utslipp blitt et viktig mål. Bompenger og egenbetaling var et redskap for finansiering, men også for å skape endring i atferd, noe vi i KrF fortsatt tror på.

I dag mener KrF at bompenger i hovedsak dekkes av mennesker som har råd, men er åpne for å gjøre endringer for blant annet lavinntektsfamilier.

I tillegg til målene handler det også om næring og sikkerhet, men kan vi få både kvalitativ endring og penger i lomma? Og får vi mer klimavennlig atferd om det ikke koster oss litt?

I dag mener KrF at bompenger i hovedsak dekkes av mennesker som har råd, men er åpne for å gjøre endringer for blant annet lavinntektsfamilier. Vi mener derfor at bystyret i juni gjorde et riktig grep ved å sette av to millioner kroner til bompasseringer for utsatte grupper. Partileder Kjell Ingolf Ropstad i KrF foreslo at kommunene kunne bidra for å lette bompengeutgiftene.

Debatten er full av halvsannheter og støy. En halvsannhet er inntrykket av at bilistene ved bom skal betale for sykkel og kollektiv og får ingenting igjen. Bilister får minst halve veien av staten i bymiljøpakkene, men skal betale litt selv og ved en mindre del bompenger også være med å finansiere sykkelsti- og kollektivtilbudet.

Det er som om mor sier til Bjørnar at du skal få en brukt sykkel til 1000 kroner, men du må betale litt selv, 300 kroner, for jeg må ha litt til å reparere sykkelen til lillebror, Erlend. Da lager Bjørnar baluba, for han skal ikke betale noe og i hvert fall ikke bidra til lillebrors sykkel – han mener mor har penger! Da ryker sykkel og sykkeltur til Foten.

En annen delvis sannhet er historiene om finansieringsselskapene med styrer som tar gode renter og fester og hygger seg. Dette er et offentlige selskaper med offentlig oppnevnte styrer, under offentlig kontroll og som kanskje kan skjerpes, men at det generelt er slik at de spiser og hygger seg på folkets regning, er ikke troverdig.

Klimapartiet KrF har ingen forståelse for Frps slalåmkjøring mellom bommer og for argumentet om at man ikke vil betale bom som går til sykkel og kollektiv i et stort prosjekt der man vil få det meste av veien av fellesskapet gjennom bymiljøpakkene.

Vi ønsker å redusere bompengekostnaden generelt og for utsatte grupper spesielt, slik at veiprosjekter kan gjøres litt mindre, mer betales av staten gjennom byvekstavtalene, med annen billigere lånefinansiering – gjerne progressivt over skatteseddelen, men ungen er påtenkt, hodet har festet seg, vannet har gått, ungen er klar. Nå er det bare å klemme til – så tar vi det derfra!

KrF leder Erik Nilsen og gruppeleder Lino Lubiana

KrF leder Erik Nilsen og gruppeleder Lino Lubiana Foto:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags