Til Råde for å ta toget – det kan ikke være seriøst ment?

Lise Thorsø Mohr frykter for hva som vil skje når denne togstasjonen skal erstattes: – Det skal bygges en ny stasjon i Råde – på matjord. Nok en gang. Hva med parkeringen? Skal asfalt smøres ut over matjorda?

Lise Thorsø Mohr frykter for hva som vil skje når denne togstasjonen skal erstattes: – Det skal bygges en ny stasjon i Råde – på matjord. Nok en gang. Hva med parkeringen? Skal asfalt smøres ut over matjorda? Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Det kan ikke være seriøst ment at Fredrikstad-folk skal kjøre bil til Råde og parkere der når de skal ta toget, mener Lise Thorsø Mohr, Fredrikstad Sp.

DEL

Leserbrev

Det har vært skrevet mye og lenge om utbyggingen av dobbeltsporet for tog gjennom søndre Østfold. Jeg ble ved en tidligere anledning kjent med at parkeringsfasiliteter i Fredrikstad skulle være minimale. En utredning konkluderte med at rundt 22.000 innbyggere bodde i en radius på seks kilometer fra en ny stasjon på Grønli. Disse innbyggerne skulle ta buss, gå eller sykle til stasjonen. Greit nok. Hva med alle andre som skal ta toget? Ifølge torsdagens oppslag i Fredriksstad Blad kan vi ifølge Bane NOR kjøre til Råde og parkere der. Der blir det parkeringsmuligheter. Skal vi tenke grønt, så vil vi bruke mye energi på å forflytte oss fra Fredrikstad til Råde.

Dette kan ikke være seriøst? I alle høringspapirer jeg har lest fra Bane NOR, har jeg ikke en eneste gang sett ordet parkeringshus nevnt. Det er for meg en selvfølge at det må bygges parkeringshus ved Grønli. Man kan ikke basere seg på eksisterende parkeringshus i Fredrikstad. De er i ferd med å fylles opp på grunn av prissetting av parkering på gateplan i byen. Det er en ønsket og villet politikk. Det fungerer tydeligvis. Vi må ha i tankene at Fredrikstad er en av Norges største byer – med en ny stasjon uten parkeringsplasser. Det er rett og slett ikke mulig.

Det skal bygges en ny stasjon i Råde – på matjord. Nok en gang. Hva med parkeringen? Skal asfalt smøres ut over matjorda? Vi snakker om flere hundre parkeringsplasser. Bane NOR bygge parkeringshus i høyden.

Hvilke mandater får Bane NOR fra Samferdselsdepartementet? Vi vet at økonomi står høyt. Det er et økt fokus på nedbygging av matjord. Hva med distriktene? Hele befolkningen i Fredrikstad kan ikke bo i sentrum. Mange ønsker heller ikke det. Barnefamilier vil som oftest bo «grønt». Unge familier, hvor mamma eller pappa pendler til for eksempel Oslo. Barna skal leveres i barnehage eller skole på vei til toget. Hvordan i all verden skal dette foregå via buss eller sykkel?

For å være helt ærlig: Alle kan ikke sykle til jobb eller stasjon! Dette handler også om et bosettingsmønster i landet vårt. Når vi ser på Fredrikstad, tenker vi ikke distrikter. Vi tenker på en stor by. Vi må ikke glemme at det er mange og meget gode landlige bomiljøer i Fredrikstad. Det være seg i vest eller øst. Innbyggere trenger parkering i nærheten av en ny stasjon.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags