Ambjørnrødbeboer: Bane NOR inviterer til omkamp om tunnel

Ønsker tunnel: Den tunnelen Ambjørnrød  har kjempet for var ment å komme opp i dagen ved Merkurbanen. Ragnar Christiansen mener utsettelse av prosjektet igjen gjør det aktuelt å bygge tunnel.

Ønsker tunnel: Den tunnelen Ambjørnrød har kjempet for var ment å komme opp i dagen ved Merkurbanen. Ragnar Christiansen mener utsettelse av prosjektet igjen gjør det aktuelt å bygge tunnel.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Ekstra byggetid er ikke lenger et argument mot tunnel, skriver Ambjørnrød-beboer Ragnar Christiansen etter Bane Nors utsettelsesforslag.

DEL

Leserbrev 

Fredrikstads politikere med ordfører i spissen har fått årets sjokknyhet: Bane Nor legger opp til en utsettelse i gjennomføringen av InterCity. Begrunnelsen er at det er bevilget for lite penger i starten av planperioden og at kostnadene har vist seg å bli høyere enn planlagt. Spesielt fremheves blant annet merkostnader ved grunnforholdene Haug-Seut.

Etter informasjonsmøte for lokalsamfunnene hos Bane NOR i 2017, gjorde vi  politikere oppmerksom på at Bane Nors prosjektleder i informasjonsmøtet sa rett ut at de ikke aktet å foreta noen fullstendig konsekvensutredning av tunnel-alternativet. På tross av dette valgte politikerne å ta Bane Nors tilbakemelding på kravet om utredning for god fisk og gikk for bane i dag.

Bane Nors siste utspill er det mer enn god grunn til å stille spørsmål ved om tunnel blir så mye dyrere.

Etter dette har det også kommet for en dag at Merkur-banene kommer til å gå med. Selv om det blir bane i dag.

Med Bane Nors siste utspill er det mer enn god grunn til å stille spørsmål ved om tunnel blir så mye dyrere. Bane Nor har nærmest tatt et tall ut av luften og antydet tre milliarder i merkostnad. I forhold til de opprinnelige kostnadsanslagene.

Når det nå viser seg at det kommer store merkostnader på grunn av grunnforholdene (som ikke kommer ved tunnel-alternativet), så kan ikke det bety annet enn at merkostnaden ved tunnel relativt sett blir mindre enn hva de har antydet tidligere.

En annen ting er jo at den ekstra byggetiden med tunnel ikke lenger vil virke som en forsinkende faktor.

Selv om en kan anta at politikere i alle partipolitiske farger kommer til å uttrykke bekymring over utsettelsene, så er det slik at politikerne - dersom de virkelig mente noe med at de primært ønsket tunnel - nå har fått en gylden anledning til å ta omkamp om tunnel.

Og det på invitasjon fra Bane Nor.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags