Spar matjord, utred togtunnel

Tunnel vurderes også gjennom Lisleby: Jernbanen skal enten følge den lyseblå trasé 2a, gjennom Lisleby, eller følge den brune trasé 4a, med lang tunnel til Gamle Glemmen kirke og bru gjennom Dikeveien. Begge skal utredes. (Illustrasjon: Bane NOR og Lill Mostad)

Tunnel vurderes også gjennom Lisleby: Jernbanen skal enten følge den lyseblå trasé 2a, gjennom Lisleby, eller følge den brune trasé 4a, med lang tunnel til Gamle Glemmen kirke og bru gjennom Dikeveien. Begge skal utredes. (Illustrasjon: Bane NOR og Lill Mostad) Foto:

Av

Lise T. Mohr støtter Henning Aalls ønske om å legge ny jernbanetrasé i tunnel for å spare matjord og etablerte bomiljøer.

DEL

Leserbrev 

Først, tusen takk til Henning Aall! Endelig fikk vi lese det vi har etterlyst. Endelig er det ikke bare matprodusenter som tar til orde for å spare matjord. Endelig settes det fokus på alternativ trasé for IC dobbeltspor gjennom Fredrikstad. Fellesutvalget for bondelagene i Fredrikstad og Hvaler har for lengst sendt innspill til Bane Nor hvor vi ønsker nettopp tunnelløsninger. Det er fremtidsrettet, sparer matjord og etablerte bomiljøer.

Fellesutvalget må igjen påpeke at jordvernet må skjerpes. Norge har tre prosent dyrket mark. Det er svært lite. I europeisk sammenheng ligger vi sjetteplass fra bunnen på å fø vår egen befolkning. I underkant av femti prosent. Det er lite å skryte av, sett i et perspektiv med stor befolkningsvekst frem mot 2030 – det antydes en vekst på 800.000, slik at vi når seks millioner innbyggere.

Vi vil få et merkbart press på norsk matproduksjon. Bane Nor må tenke matjord. I dette perspektivet er det totalt uansvarlig av Bane Nor å snakke om et par års forsinkelser på utbyggingen av dobbeltsporet. Dette vil spare matjorda. Bruk tiden – utred tunnelalternativene på en seriøs måte. Hva med hensetting av togsett? Rengjøring, service etc. Jeg vil utfordre Bane Nor. Hvor mye matjord vil gå med her? Vi har hittil ikke sett konkrete tall.

«Tilbake til fremtiden». I 2050 må verden produsere sytti prosent mer mat til en voksende befolkning. Dette må også vi være med på. I 2016 ble det omdisponert 6341 mål dyrket jord til andre formål enn matproduksjon. Stortinget har satt som mål at vi innen 2020 skal ha en årlig nedbygging på maksimalt 4000 mål. Nasjonalt. Hvis Bane Nors ønskede traseer i vårt nærområde blir en realitet – ryker hele den nasjonale nedbyggingen i «én jafs».

Vi håper Fredrikstad kommune setter et kritisk blikk på Bane Nors beslutninger. Vi er mange i Fredrikstad som følger denne saken. En av de største i vår tid.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags