Øvrigheta i Råde har talt. Vi er fortvilt, noen får toget inn på tunet

Råde ville ikke utrede annen løsning: – Alle partier i Råde har jordvern i sine valgprogram, og kommunen er ansvarlig for at dette følges opp. Men når det kommer dit hen at det skal prøves, viser det seg at valgprogrammet ikke er noe verdt, skriver Harald Weel.

Råde ville ikke utrede annen løsning: – Alle partier i Råde har jordvern i sine valgprogram, og kommunen er ansvarlig for at dette følges opp. Men når det kommer dit hen at det skal prøves, viser det seg at valgprogrammet ikke er noe verdt, skriver Harald Weel. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det er stor fortvilelse i Ørmen og Onsøyfjæringen velforening: «Råde-politikerne er redde for at en utvidelse av planområdet ville falle Bane Nor så tungt for brystet, at de ville legge ned Råde stasjon. De gjorde det Bane Nor sa og ønsket.»

DEL

Leserbrev 

En stor takk til Råde Bondelag som arrangerte åpent møte for alle innbyggere den 3. mai. Her fikk vi for første gang anledning til å hevde våre synspunkter. Tidligere har det bare vært Bane Nor som har hatt informasjonsmøter om sine synspunkter.

Bane Nor har selv pekt ut hvilken trasé som sparer mest matjord og er best for kulturlandskapet. Det er alternativ 5a, med tunnel gjennom Strømnesåsen. For å få utredet denne traseen måtte kommunestyret utvide planområdet – noe som kan ta 1,5 til 2 år.

Etter kommunestyremøtet 11. mai 2017 blir det ingen utvidelse av planområde. Politikerne mente det ville forsinke prosessen betydelig. De er redde for at en utvidelse av planområdet ville falle Bane Nor så tungt for brystet, at de ville legge ned Råde stasjon. De er videre redde for at Bane Nor da legger sporene der de selv ønsker. Øvrigheten gjorde det Bane Nor sa og ønsket. Vi som har gitt dere makta, føler oss uverdige!

Det er kun én bystyre- representant som under hele denne skandalepregede saken har stått last og brast fram, og talt varslernes sak.

Et lite lysglimt i mørket var Senterpartiets tre stemmer for utvidelse av planområde. En stor takk for at dere forsøkte. Alle partier i Råde har jordvern i sine valgprogram, og kommunen er ansvarlig for at dette følges opp. Men når det kommer dit hen at det skal prøves, viser det seg at valgprogrammet ikke er noe verdt. Så lenge traseen skal bygges vest for RV 110 må det medgå dobbelt så stort areal på grunn av at vi blir 100 prosent avhengige av tilføringsvei.

Ved en utvidelse av planområdet kunne vi lagt sporet på østsiden av Rv110 og spart:

  1. Areal til tilføringsveier, flere 100 dekar jord. 
  2. Kommunen får dyrere skoleskyss.
  3. Mer utgifter til rydding og vedlikehold av kommunale veier.
  4. Noe av Norges flotteste kulturlandskap, ifølge forfatter Øystein Kock Johansen.

Det ble nevnt at enkelte eiendommer i vårt nærmiljø ikke hadde noen verdi. Vi hadde blitt lykkelige om vedkommende parti hadde nevnt dette for skattefogden, i stedet for i en diskusjon om planprogrammet til Bane Nor. Flere generasjoners livsverk skal videreføres, så kommende generasjoner også skal få mat på bordet.

Vi i Ørmen og Onsøyfjæringen er dypt fortvilet. I høringsinnspillene til planprogrammet fra desember 2016, ble det levert flest innspill utenom Bane Nors foreslåtte og ønskede område. De høringsinnspill som kom om Råde, har ikke blitt omtalt og tatt hensyn til. Det er her vi skal leve resten av våre liv. Noen av oss skal få toget inn på tunet, fire tog i timen på dagtid og godstog om natten. Jo da, øvrigheta har talt, vi kan ikke ha en katt engang.

Vi hørte under debatten at noen måtte ta problemene og ulempene. Vi er villige til det. Vi ønsker bare å flytte traseen i all vesentlighet på egen grunn, men da måtte planområdet utvides. Det ville dere ikke, av en mistenkelig grunn, vi ikke skjønner. Dere har ikke engang to år å bruke på noe som vi alle må leve med i all fremtid!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags