Overrasket over at det fortsatt finnes disipler i Aksjon Rett Linje

Dobbeltspor og ny stasjon vil kreve plass i området mellom Glemmen kirke og Glemmen videregående. Kolbjørn Gullvikmo skriver at dette for noen kan være eneste løsning for å få solgt et hus som ikke lenger er tidsmessig.

Dobbeltspor og ny stasjon vil kreve plass i området mellom Glemmen kirke og Glemmen videregående. Kolbjørn Gullvikmo skriver at dette for noen kan være eneste løsning for å få solgt et hus som ikke lenger er tidsmessig. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Kolbjørn Gullvikmo holder fast ved at Østfold trenger dobbeltspor gjennom byene: – Det å måtte rive noe gammel trehusbebyggelse, kan for noen være eneste løsning for å få solgt en utidsmessig bolig.

DEL

Leserbrev 

Med tidligere botid på Hvaler er jeg fortsatt abonnent på Fredriksstad Blad, og vil gi mitt lille bidrag til støtte av regionen. Derfor er jeg overrasket over at det fortsatt finnes disipler i «Aksjon Rett Linje» som ikke har gitt seg tross stortingsvedtak og vedtak i Sarpsborg bystyre.

Jeg har tidligere hatt et innlegg i FB hvor poenget er viktigheten for innbyggerne i Fredrikstad og Hvaler av å ha tilbud om gode muligheter for pendling til Oslo, hvor bærekraften er gode togforbindelser fra Fredrikstad til Oslo.

Desto mer overraskende er innlegget til Asgeir Nesøen som i henhold til informasjon på nettet bor like ved togstasjonen i Fredrikstad og med arbeidsgiver på Blindern i Oslo, likevel ivrer for rett linje. Med andre ord kjøre bil til Råde, og tog videre til Oslo. Bruk av bil er jo helt i strid med grønn bølge som blant annet for tiden terroriserer innbyggerne i Oslo.

Fakta fra Nesøen om at InterCity-utbygging vil medføre store ulemper for kommunens innbyggere, blant annet ved at viktige kulturminner i Sarpsborg vil kunne gå tapt. Voldsom ulempe for dem som skal på jobb?

Det å måtte rive noe gammel trehusbebyggelse, kan for noen være eneste løsning for å få solgt en utidsmessig bolig. Det står ingenting i Norsk Transportplan at disse skal erstattes av bomaskiner i glass og betong, som det hevdes i innlegget til Nesøen.

Jeg forfekter ikke synsing av egne fakta, men siterer Norsk Transportplan 2014 – 2023. Dobbeltspor skal stå ferdig Oslo – Seut innen 2024, til Sarpsborg 2026, og til Halden 2030. Regionen er i vekst og det er kritisk at infrastrukturen kan bære fremtidig pågang av personreiser og transport. Hvorfor? Vanvittige boligpriser «presser» folk ut av Oslo-området i retning InterCity-byene.

Ambisjonen er å transportere de reisende fra Oslo til Halden på en time, og fra Oslo til Fredrikstad på 45 minutter. Den korte reisetiden binder Østfold enda tetter til Oslo-regionen og åpner for næringsutvikling og utvider arbeidsmarkedet for beboere i hele regionen. Det er viktig å ha folk i jobb, enten lokalt eller som pendlere til jobben. Alle kan ikke være Nav-ere.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags