Hva skjer med dem som bor i InterCity-traseen?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Se til Drammen. Der legger kommunen til rette for dem som må selge hus og flytte når det skal bygges ny jernbane, ber Øivind Sund.

DEL

Leserbrev 

I Fredrikstad og Sarpsborg vil mange rammes av utbygging av vei og jernbane i nær fremtid. Hva vil skje med huset vårt tenker mange. Det er ingen god følelse å kanskje se at hjemmet blir revet. At man må flytte. Barna må kanskje bytte skole, klubber og få nye venner. Vi voksne må også regne med store endringer. De fleste legger ned mye arbeid i et godt og harmonisk hjem. Skal vi rykkes opp med rota? Hva med økonomien?

Drammen kommune ser ut til å ha funnet svar på noen av disse spørsmålene på en god måte. Må man flytte, er finansiering selve grunnlaget for å finne lykkelige løsninger på alt det andre.

– Mye av nøkkelen ligger i å skape en så stor trygghet som mulig for de som blir berørt av en slik stor utbygging, sier byutviklingsleder Bertil Horvli i Drammen kommune til Jernbanemagasinet. Men hvordan er det mulig å kombinere trygghet for de berørte med utbygging av dobbeltspor og stasjonsarealer i to retninger – inne i en by?

I artikkelen forteller han om hvordan det kommunale apparatet arbeider:

– Vi legger vekt på at de berørte skal få den hjelp og støtte fra kommunen som det er mulig å gi. Derfor har vi etablert et apparat for å kjøpe ut hus og eiendommer som ligger i og nær den vedtatte traseen. Da slipper huseierne den usikkerheten som knytter seg til å måtte «vente på staten». Kommunen går inn og overtar eiendommene inntil bevilgningene kommer og staten ved Bane NOR kan innløse dem. Dette skjer selvsagt til markedspris og er en frivillig ordning. På denne måten unngår vi mye frustrasjon, sier Horvli og utdyper: – Når den endelige reguleringsplanen er på plass og Bane NOR vet nøyaktig hvilke eiendommer som må innløses, kan kommunen selge eller leie ut de andre eiendommene. Slik blir det også færre som får selve anleggsarbeidene innpå seg.

Det er på høy tid at en slik ordning nå etableres også i Fredrikstad og Sarpsborg.

Se mer:

http://jernbanemagasinet.no/artiklar/fra-sjokk-og-sinne-til-lykkelig-losning/


Øivind Sund

Fredrikstad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags