Fredriksstad Blad slår inn åpne dører om InterCity

– Alle pendlere bor ikke i sentrum, og det vil de etter all sannsynlighet ikke gjøre i fremtiden heller, skriver Aksjon Rett Linje. Bilde fra aksjonens markering i Fredrikstad sentrum sommeren 2016. Arkivfoto: Henrik Myhrvold Simensen

– Alle pendlere bor ikke i sentrum, og det vil de etter all sannsynlighet ikke gjøre i fremtiden heller, skriver Aksjon Rett Linje. Bilde fra aksjonens markering i Fredrikstad sentrum sommeren 2016. Arkivfoto: Henrik Myhrvold Simensen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– InterCity med stasjon i Fredrikstad og Sarpsborg vil få moderat samfunnseffekt, skriver Aksjon Rett Linje, og mener deres trasé er fremtiden fordi det kobler sammen jobbmarkedet i Oslo og Göteborg.

DEL

Leserbrev

I nettavisa 29. juni og i papirutgaven 3. juli, slår Fredriksstad Blad opp nyheten at «flere tar toget om stasjonen ligger i byen». Det refereres også til at Aksjon Rett Linje (ARL) flere ganger «har fått beskjed om at løpet er kjørt».

Artikkelen kan gi inntrykk av at ARL bestrider forskningsresultatene som de svenske forskerne har kommet frem til i prosjektet «Perifera stationer». Dette medfører slett ikke riktighet. Vi observerer derimot at artikkelen bare omtaler fragmenter av forskningsrapporten, og unnlater å si noe om det som gjør InterCity-traseen til et stort problem for Nedre Glomma.

ARL mener at vi bør ha stasjoner i sentrum. Nettopp derfor har vi foreslått å ha stasjoner både på Rolvsøy, på Grønli og ved Glengshølen i Sarpsborg, for øvrig i overensstemmelse med Jernbaneverkets forslag 2B fra mulighetsstudien i 2011.

Forskerne skriver at økonomi er en grunn til å legge stasjonen på utsiden av sentrum fordi alternativet er dyre tunneler. Hvis de svenske forskerne hadde blitt forelagt de enorme ulempene som dobbeltsportraseen medfører for innbyggere i Nedre Glomma, den korte distansen mellom byene, kostnadsestimatene og det faktum at det ikke er mulig å bygge tunnel gjennom hele Fredrikstad og Sarpsborg sentrum – hva ville deres konklusjon ha vært da?

Visjonen om god konkurransedyktighet mot fly på strekningene Oslo–Göteborg og Oslo–København, kan vi bare glemme.

Forskerne mener også at det er den totale reisetida som må vurderes: Ja, selvfølgelig! Men i dette ligger det også et betydelig problem for den planlagte IC-traseen. Når vi vet at Bane NOR planlegger lite eller ingen pendlerparkering på Grønli, betyr dette at de pendlere som ikke kan gå eller sykle til stasjonen, må ta buss. Dermed må vi regne reisetida for en pendler som bor på Slevik, Skjærviken eller Rolvsøy fra dør til dør, inkludert buss. Dette vil gjøre at reisetida vil stige for folk som i dag kjører bil til stasjonen.

Les også: Starter jobben med å løse traséfloken for dobbeltsporet mellom Haug og Seut

Alle pendlere bor ikke i sentrum, og det vil de etter all sannsynlighet ikke gjøre i fremtiden heller. Mange bor i Fredrikstad og jobber i Oslo fordi de vil ha romslig hus, have og ikke-urbane oppvekstforhold for sine barn. Denne demografiske siden ved pendling, vil ikke politikere i Nedre Glomma ta inn over seg når de bruker «fortetting i sentrum» som løsning på alt.

IC med de foreliggende planer vil få moderat samfunnseffekt. Det blir bare litt mer av det samme, siden hastigheten blir mye lavere enn det Stortinget har stilt krav om. Regularitet og kapasitet blir bedre, og reisetiden forkortes. Men reisetiden for sarpinger og haldensere blir ikke bedre enn at svært mange vil fortsette å kjøre bil til Råde for å ta toget derfra. Og visjonen om god konkurransedyktighet mot fly på strekningene Oslo–Göteborg og Oslo–København, kan vi bare glemme.

Follobanen som nå bygges mellom Oslo og Ski, er ifølge Jernbanedirektoratet neste generasjon jernbane, som skal ha få stopp, mest mulig rette strekninger og høy hastighet. Det er når denne jernbanen forlenges sørover til Sverige og Göteborg, at vi vil se virkelig stor samfunns- og miljøeffekt!

Denne jernbanen vil koble sammen jobbmarkedet i Oslo og Göteborg, siden det vil bli mulig å pendle til begge byer fra Nedre Glomma. Den vil dessuten med letthet ta de 42 godstogene i døgnet som frem til da vil måtte passere gjennom sentrum av Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss. Siden ingen av godstogene skal stoppe i noen av byene – hvorfor skal vi akseptere denne belastningen, når det attpåtil gjør jernbanen mindre konkurransedyktig?

I stedet for å syte og klage på regjeringa for at det er blå- og kvikklere i Nedre Glomma, burde det politiske Østfold nå samle seg om å så tidlig som mulig få en stasjon på neste generasjon jernbane gjennom Nedre Glomma. Det er denne jernbanen som vil få den virkelig store effekten for kloden, nasjonen og Nedre Glomma, ikke den planlagte InterCity-løsningen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags