Samferdselsministeren må legge bort fine tanker om demokrati i Intercity-utbyggingen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Håkon Melleby ber samferdselsministeren skjære gjennom og se bort Intercity-vedtaket i Østfold. Han kaller dette «fine tanker om demokrati» og mener prosessen langt fra har vært demokratisk.

DEL

Leserbrev

Hvis det ikke snart foreligger tilstrekkelig fakta i forbindelse med IC-diskusjonen til at statsråden legger vekk sine fine tanker om at man må forholde seg til en demokratisk prosess for å fullføre det grunnlaget som Østfolds politikere har lagt opp til, er det ikke lenger grunnlag for å ha noen tiltro til landets øverste politiske myndigheter.

Det må nå snart være åpenbart, selv for dem som sitter på Stortinget, at det som har foregått av manøvreringer, sentrale organers egennyttige påvirkning, og maktbruk fra sentrale politikere i fylket, langt fra har vært en prosess som har vært tuftet på demokratiske prinsipper.

Den vanlige velger har på ingen måte hatt mulighet til å skaffe seg innsyn i det intrikate politiske spillet som har foregått, og derved heller ikke fått ha noen reell mulighet til å påvirke. Det er først i den senere del av dette spillet at det begynner å gå opp for menigmann hvilke enorme konsekvenser foreliggende planer har for tusenvis av innbyggere som vil få sitt nåværende boforhold fullstendig rasert eller ødelagt for all fremtid. Dette i tillegg til at et slikt resultat ikke vil svare til intensjonene som man har for en fremtidig IC-løsning.

Den vanlige velger har på ingen måte hatt mulighet til å skaffe seg innsyn i det intrikate politiske spillet som har foregått.

Hvem er det som står bak og har trukket i trådene for å kunne få dette til?

Til tross for at fylkets øverste ledelse i en tidlig fase av prosessen har konkludert med at fremtidens bosetting ikke vil kunne sentreres i eksisterende byer, men «ute på landet» som enkelte med lite skjult forakt liker å uttrykke det, så hevder nå «alle» politikere som får lov til å uttale seg at utviklingen skal skje nettopp innen bysentraene.

Hva er det da som har skjedd?

Det er nærliggende å tro at mektige påvirkere har klart å omvende de politikere som tidligere hadde hevdet at den vesentligste bosettingen ville skje i nye geografiske områder til å tro på fine planer om utvikling i byene, basert på en rekke mer eller mindre dokumenterbare påstander om vanskeligheter i forbindelse med de som hevdet et annet syn, samt påstander om fordeler ved sitt eget syn.

Jeg skal ikke gjenta alle tidligere argumenter som brukes for og imot, men ta frem noe av det siste som synliggjør noen viktige fakta i hva som foregår.

For kort tid siden la forkjempere for S-linja frem et kart, et såkalt «aktsomhetskart», som et bevis på hvor ille det kunne gå hvis man la opp til en «rett linje» gjennom Fredrikstad-marka. Undertegnede påviste da at valget av tunneltrase mot Lisleby nettopp ble berørt på en mye verre måte, men så langt har spesialistene ikke funnet det viktig å gi noen forklaring på hva som i tilfelle er forskjellen. Et typisk eksempel på hvordan man kan holde fakta utenom diskusjonen.

Et annet nylig argument har vært et fremlagt «avansert» regnestykke om «skjult ventetid», som tilsynelatende også gir svar på at alternativet «rett linje» kommer ille ut. Regnestykket har blitt grundig tilbakevist, men også i denne sammenheng er verken den som presenterte dette, eller noen andre tilbakevist det som har kommet frem.

Det siste i diskusjonen dreier seg om tidsbruk, hvor beregning av aksellerasjon/retardasjon tydelig viser at BaneNor, med støtte fra politikerne og andre besservissere, med eller uten hatt, bommer totalt i sine påstander om hva som kan oppnås av fordeler for de vedtatte planer.

Jeg har selvsagt for lengst innsett at motargumenter fra de som hevder at rett linje er det som tjener fremtidens Østfold best ikke blir besvart, så jeg forventer ikke at så skjer i den videre diskusjonen heller.

Derfor må konklusjonen fortsatt bli at man får ha tiltro til at man fra øverste hold setter ned foten, og sørger for at det endelige resultatet blir til beste for samfunnet. Hvis ikke vil tiltroen til det såkalte demokratiet få enda en alvorlig knekk.

Da vil det ikke bli lett å finne noen kandidater å stemme på til høstens valg – og det er jo egentlig ille!

Håkon Melleby

Rolvsøy

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags