Vikelighetsfjerne miljøfantaster i Rygge-debatten

Skiftet fokus: Tor Prøitz mener de tre miljøpolitikerne skriver mer om Ryanair enn om flyseteavgiften: Arkivfoto: Geir A. Carlsson

Skiftet fokus: Tor Prøitz mener de tre miljøpolitikerne skriver mer om Ryanair enn om flyseteavgiften: Arkivfoto: Geir A. Carlsson

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det er tydelig at Venstre, KrF og Miljøpartiet de grønne ikke ser alvoret i situasjonen ved å drive harselas om nisseluer, trollkapitalisme og useriøs kapitalisme, skriver Tor Prøitz i sitt tilsvar.

DEL

Leserbrev 

Det er trist lesing når tre miljøfantaster sittende i bystyret i Fredrikstad argumenterer for å innføre en passasjeravgift som vil resultere i 1000 færre arbeidsplasser i Østfold. Det er tydelig at Venstre, KrF og Miljøpartiet de grønne ikke ser alvoret i situasjonen ved å drive harselas om nisseluer, trollkapitalisme og useriøs kapitalisme som var gjennomgående i deres innlegg.

Tor Prøitz.

Tor Prøitz.

Innlegget dreier seg lite om miljøavgifter, men mye mer om Ryanair som flyselskap og utenlandske selskapers behandling av norske selskaper. Dette er underliggende argumenter som ikke vedkommer saken om innføring av en flypassasjeravgift. Det viser imidlertid hva som egentlig er årsak til de tre partienes holdning til å få lagt Rygge flyplass dø!

Heldigvis vil majoriteten av Østfolds politikere arbeide aktivt for at Rygge skal bestå som sivil

Jeg synes miljøaktivistene som har skrevet innlegget, bør være mer kreative i forbedring av miljøet enn å sette 1000 arbeidsplasser i fare.

flyplass. Usikkerhet som den vedtatte flypassasjeravgiften har skapt for flere flyplasser og flyruter, svekker Rygges posisjon for å kunne utvikle seg videre som en aktiv regional flyplass. Det er utvilsomt lettere å bygge videre på en flyaktivitet som er i gang enn å begynne helt fra start.

Det er helt riktig at det er avvik mellom hva som var hensikten med etablering av Rygge og hva det er blitt. Like fullt arbeides det med å få til gode trafikktilbud med andre flyselskaper og andre destinasjoner kontinuerlig, men etableringer av noe nytt tar gjerne lengre tid enn forutsatt.

Flypassasjeravgiftens konsekvenser var ikke kartlagt da den ble en del av forliket om statsbudsjettet for 2016. Derfor er saken ute på høring. 80 kroner i tillegg på en flybillett er ikke det som vil være utslagsgivende for en flytur eller ikke. Slik har det nok vært tenkt under forhandlingene om budsjettet.

Heldigvis er det en sikkerhetsventil hvor det er mulig å behandle saker vedtatt i Stortinget i ettertid for å få vurdert konsekvensene av et vedtak. Selv de tre forfatterne av innlegget i FB er for en behandling av avgiften etter høring og eventuelt med en utsettelse av innføring av avgiften. Hva skyldes det? Har de ikke tro på effekten av avgiften?

Flypassasjeravgiften er ment å være en merkostnad for å forbedre miljøet ved at færre vil benytte fly. Dette prinsippet er jeg enig i, men da må det også virke. Om Rygge legges ned, vil flyene fly fra andre flyplasser. Derfor skapes det ingen miljøgevinst. Flybransjen, og da snakker vi om hele bransjen, betaler i dag Co2-avgift og bidrar derfor til et bedre miljø.

Jeg synes miljøaktivistene som har skrevet innlegget, bør være mer kreative i forbedring av miljøet enn å sette 1000 arbeidsplasser i fare og det innenfor reiselivsbransjen som er en vekstbransje. I verste konsekvens kan en nedlegging av den sivile lufttrafikken også true mulig større militært engasjement på Rygge. Dette vil kunne bli betydelige større konsekvenser for Østfold-samfunnet enn hva 80 kroner kan føre til av færre flyvninger.

Skal vi nå miljømålene fra klimamøtet i Paris, må vi gjøre mer enn å drive symbolpolitikk. Skribentene Aall, Lubiana og Svandal vil gjerne dele sorgen med oss Østfold-politikere over tapte arbeidsplasser. Jeg deler heller sorgen med de ansatte som i usikkerhet venter på et brev om oppsigelse som en konsekvens av innføring av en avgift som ikke er til gagn for miljø og klima. Slike innspill er ødeleggende for holdningene til forbedring av miljøet totalt sett.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags