Spar oss for kosetimene, Mathisen!

– Ved å innføre eksamen i de praktisk estetiske fagene viser Høyre at de er likeverdige de øvrige fagene, mener Abelsen.

– Ved å innføre eksamen i de praktisk estetiske fagene viser Høyre at de er likeverdige de øvrige fagene, mener Abelsen. Foto:

Av

Mona Mathisen, Ap, sa nei takk til eksamen i kunst og håndverk. Her er svaret fra Aleksander Abelsen, Høyre.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Arbeiderpartiets Mathisen har denne uken gått til det fantasifulle skritt å kritisere regjeringens forslag om å ha en praktisk muntlig eksamen med forberedelsesdel i de praktisk estetiske fagene (dvs. kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøvelse og musikk). I all kritikken svares ikke utfordringene vi ser i norsk skole ut i det hele tatt.

Høyres syn er at å gi disse fagene en eksamen vil gi dem større prioritet og dermed løfte elever som er sterke i disse. Regjeringen kommer med et nytt forslag til stimulering av grupper som faller helt eller delvis gjennom i det tradisjonelle skolevesen, Høyre ser viktigheten i å få frem det beste i hele elevmassen. Ved å innføre eksamen i faget viser Høyre at disse fagene er likeverdige de øvrige fagene.

Høyre har tro på å sette krav, dette er en enkel måte å sørge for at skolene prioriterer disse fagene.

Å gi disse fagene prioritet vil øke motivasjonen til senere å gå inn i en fagutdannelse, det trenger Fredrikstad og Norge. Løsningen er ikke å dytte mer penger uten noen krav inn i disse fagene, men å gi fagene status og viktighet. Elever og lærere tenker også målstyring, gi faget viktighet gjennom faglige krav. Det er regjeringens forslag.

Høyre har tro på å sette krav, dette er en enkel måte å sørge for at skolene prioriterer disse fagene. Praktisk-estetiske fag skal ikke være kosetimer og de er ikke annenrangsfag. Samfunnet behøver sårt de evnene man får vist frem i fagene, praktisk og estetisk anlagte elever fortjener å bli anerkjent i samme grad som elevene med evner i andre fag.

Å ha eksamen i disse fagene er å anerkjenne et bredere spekter av fag som like viktige, og derigjennom anerkjenner man flere elever som viktige. Det vil skape mestringsfølelse og lærelyst.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken