Gå til sidens hovedinnhold

Bompengeinnkrevingen nærmer seg ett år – nå bør den ta pause

«Så derfor krever FnB Fredrikstad en øyeblikkelig slokking av bompengeinnkrevingen som et ledd i dugnadsånden, og vi ser politikerne kan være med på denne dugnaden, i stedet for å legge all dugnad over på hver enkelt innbygger.»

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Den 15. november 2019 åpnet bompengeinnkrevingen i Fredrikstad, den ble åpnet med brask og bram av ordfører en halvkjølig dag, med noe uggent vær.

Bompengene begynte å tikke inn for blant annet å være med på finansiering av Bypakke Nedre Glomma, som er midlertidig stanset, og finansiering av ny vei fra Mascot rundkjøringen og til Simo. En strekning på ca. 1,5 km. Som vi alle vet, så ble den veistrekningen mye dyrere enn budsjettert. Dette på grunn av meget dårlige grunnforhold rundt Seutelven.

Det er også planlagt et jernbaneprosjekt fra Hauge i Råde til Sarpsborg, med en infrastruktur og utvidelse av blant annet 109-veien med nye rundkjøringer, gang- og sykkelvei langs veien, ny bru over ved Rolvsøysund og videre mot Sarpsborg, med utvidelser av jernbane med dobbeltspor og ny togstasjon i Fredrikstad. Foreløpig er disse planene delvis stanset fordi jernbaneverket og Staten IKKE finner nok midler til å finansiere dette. Total skulle dette koste ca. 66 milliarder. Hvor det var planlagt finansiering gjennom bompenger med ca. 10,5 milliarder.

Det er i stedet planlagt ny jernbanestrekning fra Hauge til Seut, som er estimert til en del milliarder mindre, også delfinansiert gjennom bompenger. Noe som også er satt på midlertidig vent.

Nå som vi i Fredrikstad har hatt bompenger snart ett år, vil jeg anta en del innbyggere har fått en større utgift i familiens budsjett. De har kanskje barn på fritidsaktiviteter og må gjennom bomringen, skole, jobb, besøk hos familie og venner.

Ved en normal daglig kjøring gjennom bommene i Fredrikstad er utgiftene i forbindelse med disse bommene steget for dem som er berørt med ca. 1000. kr pr. måned. Eller ca. 12.000 kroner et ett år. Noe som for noen går utover fritidskvaliteten til hele familien. Fortsetter dette over mange år, så blir det en kvalitetsforringelse for en del familier, som vil ha problemer med en hyggelig ferietur, eller andre opplevelser som en familie ønsker seg. Eller i verste fall noen som ønsker seg et fast feriested i form av hytte/campingvogn/ hotellferie. Men som må gi avkall på en del av disse opplevelsene.

I tillegg ble landet satt på vent fra den 13. mars da pandemien kom og vi alle måtte endre reisevaner, handleturer, svenskehandel og ofre noen fritidsaktiviteter for å være med på dugnaden til Regjeringa.

Så derfor krever FnB Fredrikstad en øyeblikkelig slokking av bompengeinnkrevingen som et ledd i dugnadsånden, og vi ser politikerne kan være med på denne dugnaden, i stedet for å legge all dugnad over på hver enkelt innbygger.

Jeg snakker nå på vegne av Fredrikstad OG Sarpsborg.

Kommentarer til denne saken