Nettleia ble 20 ganger dyrere

Iselin Rønningsbakk flikk en strømregning som var langt høyere enn det hun vanligvis betaler. Hafslund Nett brukte naboens strømmåler da de skulle beregne nettleien.

Iselin Rønningsbakk flikk en strømregning som var langt høyere enn det hun vanligvis betaler. Hafslund Nett brukte naboens strømmåler da de skulle beregne nettleien. Foto:

Av

Hafslund Nett brukte naboens målerstand da de beskyldte kunden for å ha gjort feil.

DEL

(Nettavisen)   Iselin Rønningsbakk fikk en skyhøy strømregning etter at Hafslund Nett installerte automatisk strømmåler. Regningen er 20 ganger større enn det hun skal betale.

Normalt får hun en regning på 130 kroner hver måned. Denne gang var den på nesten 3.000 kroner.

Da hun klagde på den skyhøye regningen, fikk hun til svar at strømmen var lest av feil i to og et halvt år. Rønningsbakk fikk skylden for feilen.

– Hafslund sendte meg bilde av måleravlesningen som viste det forbruket de hadde sendt meg regning på. Problemet er bare at bildet er av strømmåleren til en av naboene mine, sier hun til Nettavisen.

Etter å ha kranglet med dem på telefon, innrømmet Hafslund feilen de har gjort. 

– De oppdaget at målepunkt ID-nummeret på min gamle måler ikke er det samme som på min nye måler, altså at det ikke er min måler, fortsetter hun.

Alle strømmålere i Norge skal byttes ut med en smartmåler, gjerne kalt AMS. Rønningsbakk frykter nå at andre skal bli rammet av samme feil.

– Jeg tenker at gjør de denne feilen med meg, så gjør de det sikkert mange andre steder også, sier hun.

– I mitt tilfelle leste de av naboens måler. Det var det jeg som måtte gjøre dem oppmerksom på. Jeg synes de kunne vært mer ydmyke da feilen ble oppdaget. De kunne kanskje ha sjekket grundigere før de beskyldte meg for å ha gjort feil, fortsetter Iselin Rønningsbakk.

Hafslund beklager og mener feilen skyldes menneskelig svikt.

– Vi har ikke hørt om lignende feil. Snart har vi installert 350.000 automatiske målere. Her har vi bommet tydeligvis, og det er sterkt beklagelig, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i Hafslund Nett til Nettavisen.

– Det er enda mer beklagelig at vi ikke la oss flate når det ble avklart at vi har gjort en feil, fortsetter han.

– Kan man stole på at andre ikke er rammet av den samme feilen?

– Erfaringen så langt viser at dette har gått bra. I tillegg har vi fotografert alle målerstander som tatt ned, så det ikke skal være tvil om det. Dessverre så har det i denne saken vært en menneskelig svikt, og det må vi bare beklage, sier Schau i Hafslund Nett. (ANB)

Artikkeltags