I romjulen mistet bussjåfør Øyvind Sannes Norheim (53) livet i den tragiske ulykken på Fredrikstadbrua.
Det er Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund, NHO Transport og Spekter som nå har bedt samferdselsminister Jon Ivar Nygård om et hastemøte.

I dag stoppet alle Østfold-bussene i ett minutt
– Vi ønsker å diskutere hvordan man kan fremskynde arbeidet og få økt trykk for strengere internasjonale krav, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, til NRK.
Siden 2011 har det vært ti dødsulykker med buss i Norge. Mange av dem i svært lav fart, helt ned mot 30 km/t.

De eldre bussene var sikrere: – Vi sitter helt uten beskyttelse i fronten. Vi har ikke en gang airbag
I fjor foreslo Samferdselsdepartementet, i samråd med Statens vegvesen, nye og strengere krav.
Sjåførene skal sikres med bedre kollisjonsbeskyttelse i fronten. Det trengs kraftige bjelker som sikrer bussjåførene og beskytter vitale deler på bussen som styring og bremsekomponenter, ifølge forslaget.
– Opprinnelig så vi for oss at reglene skulle innføres fra 1. januar 2024, men jeg jobber for at det skal skje tidligere, sa Nygård.

Nygård vil ha strengere krav til kollisjonssikkerhet i busser – håper å få nye regler i år
De seks organisasjonene ber også samferdselsministeren om å vurdere innføring av ytterligere tiltak for å bedre sjåførenes sikkerhet, skriver NRK.
«Dette temaet er svært viktig og av pressende karakter», står det i brevet.
Bussjåførene har i årevis bedt om bedre sikkerhetstiltak, noe som ble aktualisert av dødsulykken i Fredrikstad 28. desember.
– Vi har ingen flere sjåfører å miste, og det er på høy tid at myndighetene får opp farten med å få på plass sikkerhetskrav som gir langt bedre beskyttelse enn det vi er vitne til i dag, sa Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet til TV 2 tidligere i januar.