Gå til sidens hovedinnhold

Begynner vi å ligne dem lenger opp i ælva, de som ikke vil ha dobbeltspor i det hele tatt? Hvem tror vi at vi er?

«Vi begynner å nærme oss 30 år (!) med planlegging for dette jernbaneprosjektet som aldri kommer i gang fordi våre lokale politikere ikke under noen omstendighet er villig til å tilpasse seg realitetene.»

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Øivind Aspeng foreslår en nedskalering av baneprosjektet i sitt innlegg «Fredrikstad bør skifte spor» i FB 22. september i år. Dette støtter jeg fullt ut. Jeg foreslo det samme i mitt innlegg «Enklere jernbane og sykkelsti som blir naturattraksjon» i FB 16. oktober 2019.

Nå har utredning av nytt dobbeltspor med stasjon på Grønli foregått siden tidlig på 90-tallet. Tidligere NSB Bane Region Øst og Plan- og miljøavdelingen i Fredrikstad kommune utarbeidet sammen et mål- og strategidokument så tidlig som i november 1994.

Vi begynner å nærme oss 30 år (!) med planlegging for dette jernbaneprosjektet som aldri kommer i gang fordi våre lokale politikere ikke under noen omstendighet er villig til å tilpasse seg realitetene.

Hver gang når vi nesten er i mål, strander prosjektet på økonomi og politisk vilje fra sittende regjering. Våre egne lokale politikere fortsetter med samme strategi som før: «Det er kun dobbeltspor hele veien som er aktuelt.» Senest uttalt ved Atle Ottesen på vegne av et samstemt bystyre.

Endringsdyktighet er en undervurdert ferdighet. Lykke til.

Er vi i ferd med å bli «den lille gallerlandsbyen» som nektet å gi seg mot romerne? Begynner vi å ligne på dem som bor i den andre byen lenger opp i ælva, de som ikke vil ha dobbeltspor i det hele tatt? Hvem tror vi at vi er?

Kanskje noen i Bane NOR kan redegjøre for hvor mye vi taper i reisetid Fredrikstad – Oslo ved å beholde enkelt spor fra Råde til Grønli med noen strekninger med vekslingsspor? Kanskje kan man redusere reisetid ved å rette ut noen svinger og fjerne planoverganger. Kanskje bystyret kunne vurdert et rimeligere alternativ så vi kom i gang? Fortsetter vi å kreve gull og grønne skoger får vi ingen ting. Er det ansvarlig politikk å kreve mer enn vi kan få?

Sittende samferdselsminister sier bare: «Det går ikke. Det blir for dyrt.» Så legges planene på ny i en skuff. Det går 10 – 20 år. Planene tas frem igjen og nye utredninger lages. Men nå var det plutselig 3–4 ganger så dyrt som forrige runde, så den nye ministeren sier: «Nei.»

Enden på visa er at «den lille verdensbyen» blir enda mindre, enda mer bortgjemt og avsides med et enkelt 200 år gammelt jernbanespor, en gammel ubetjent stasjon og en haug med planoverganger med eller uten bom.

Vellykket problemløsing innebærer blant annet å realitetsorientere seg og vurdere flere strategier. Endringsdyktighet er en undervurdert ferdighet. Lykke til.

Les også

Ingen har parkert jernbanen gjennom Østfold

Les også

Prøitz ber partikollegene Schou og Pettersen stå på for Intercity

Kommentarer til denne saken