Nå er Fredrikstad stasjon pusset opp for tre millioner kroner. Bare noen mindre oppgaver gjenstår før bygget fra 1879 er bedre sikret mot fukt. Foto: Geir A. Carlsson Les også Jernbanestasjonen straks ferdig rehabilitert med en prislapp på 3 millioner kroner
Strand gård ligger i den foreslåtte traseen for jernbanen fra Haug i Råde til Seut. Fylkesrådet i Viken vil ikke godta dagens traséforslag gjennom tunet. Gårdsmiljøet skal bevares. Foto: Erik Hagen Les også Milliard-utbygging kan bli endret på grunn av denne gården på Skogstrand
Bane Nor planlegger for utbygging av jernbanen mellom Råde og Fredrikstad og oppgradering av Fredrikstad stasjon. Da stilles også spørsmålet om slik oppgradering er nødvendig. Foto: Geir A. Carlsson Les også Slik planlegges nå Østfoldbanen: Oppnå mest mulig for en gitt sum
Hisingbron er en løftebru som bygges over Götaelven og blir den nye forbindelsen mellom Göteborg og øya Hisingen. Porsmyr mener den kan være modell for en fremtidig jernbanebru over Glomma i Fredrikstad. Foto: Sina Farhat, flickr.com Les også Jernbanevisjon: Dobbeltspor gjennom Fredrikstad og bru over Glomma
Kristoffer Hagen skriver at jernbanebrua i Hølendalen (den til venstre) som var topp moderne i 1996, må erstattes av en ny bru for at det økte kravet til aksellast som planlegges på dobbeltsporet mellom Haug i Råde og Seut skal gi mening. Foto: Torgeir Snilsberg Les også Ingen av dagens bruer oppfyller Regjeringens krav til aksellast mellom Råde og Seut
Slik ser Fredrikstad stasjon ut nå. Foto: Haukur Jansson Les også Derfor er stasjonsbygget pakket inn i stillaser og plast
Bane NOR foreslår nå å droppe ny Grønli stasjon, som skulle bygges her, og satser på å oppgradere dagens stasjon i stedet. Endringen inngår i en større innsparingspakke som skal redusere utgiftene til InterCity med hele 76 milliarder. Foto: Erik Hagen Les også Reisetiden til og fra Oslo blir 51 minutter: Bane NOR vil bygge Haug-Seut og ruste opp dagens Fredrikstad stasjon
Det blir dobbeltspor mellom Oslo og Fredrikstad, men ikke lenger. Bane Nor foreslår å stoppe InterCity-utbyggingen ved Haug. Foto: Thomas H. Arntsen Les også Dobbeltspor gjennom Fredrikstad henger igjen i en tynn tråd – nå vil Bane NOR «redusere ambisjonene» i Østfold
Aspengs forslag prioriterer ny stasjon og kollektivknutepunkt på Grønli sammen med utvidet fv 110 gjennom sentrum, samt dobbeltspor mot Råde. Illustrasjon: Bane NOR/Statens vegvesen Les også Fredrikstad bør skifte spor
«BILLIGST OG BEST»: – Jernbanen gjennom Råde bør føres fram i en korridor langs den blå streken, alternativ vest, mener Bane NOR. Nå støttes dette av politikerne i Råde. Les også Råde støtter Bane NORs forslag til ny jernbanekorridor
BYENE IKKE ENIGE: Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård og Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje representerer bystyrer med høyst ulik oppfatning. Fredrikstad vil ha høring, mens Sarpsborg sier nei. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson) Les også Bane NOR overkjører Sarpsborg-politikerne og legger ut traseene fra Rolvsøy til Borg bryggeri på høring
Fare for solslyng fører til utfordringer for togtrafikken på flere strekninger. Banemannskaper skal kontrollere strekninger hyppigere enn vanlig. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix Les også Sydentemperaturer skaper trøbbel for togene
Her kan du se foreløpige skisser fra Bane NOR om hvordan de mener dobbeltsporet mellom Haug i Råde og Seut i Fredrikstad kan gå i Kihl-området og området ved Ørmenåsen. Det understrekes at løsningene som vises ikke er endelige. Foto: Bane NOR Les også Her mener Bane NOR at dobbeltsporet frem til Seut bør gå
Mannen både sover og oppholder seg på Fredrikstad jernbanestasjon. Han har blitt vist vekk flere ganger, men kommer stadig tilbake. Vedkommende har godkjent at bildet av ham brukes i en artikkel. Foto: Kristian Bolstad Les også Har «bodd» på venterommet på jernbanestasjonen i flere uker
Påskeløftet:. Jekkene er på plass under jernbanebrua ved Grønli. Den søndre delen av brua skal løftes under helligdagene. Foto: Thomas H. Arntsen Les også Påskens tyngste løft – jernbanebrua jekkes 15 centimeter
HER: Bane NOR ønsker å etablere hensettingsanlegget på jordene nærmest på bildet, til høyre for jernbanesporet, ved Gon gård. Sidesporet til anlegget skal gå langs jernbanelinja fra Rygge stasjon opp til venstre i bildet. Foto: Terje Holm Les også Her vil Bane NOR ha togparkeringen
– Veien Bane NOR vil bygge gjennom Mørkedalen vil fremstå som en barriere og fragmentere naturområdet, mener Nina Frydenlund. Foto: Mats Andersson Les også Jernbanebygging må ikke få spise av Mørkedalen
Grønli stasjon med kollektivgate på modellene Bane NOR har presentert. Fredrikstad Næringsforening ber Regjeringen prioritere denne koblingen mellom buss og tog. Foto: Bane NOR Les også Heller ny stasjon på Grønli enn dobbeltspor til Seut
PROTESTERER FORTSATT: Bane NOR protesterer fortsatt på at Fredrikstad vil sette av dette området til idrettsformål i arealplanen for å anlegge ballbane her i fremtiden. Nå blir området trolig et "hvitt felt" når politikerne skal vedta den kommende arealplanen for 2019-2031. Foto: Geir A. Carlsson Les også Fortsatt uenige: Kommunen vil ha ballbane her – Bane NOR vil ha jernbaneformål
Mørkedalen fremheves som et meget verdifult turområde for Lisleby-området. Bildet viser en skoleklasse som bruker skogsområdet i naturfagundervisningen. Foto: Innsendt bilde Les også Mørkedalen er truet igjen!
HAR SLUTTET: Alf Louis Solvang har nå sluttet som prosjektleder for det planlagte dobbeltsporet mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Bildet er fra formannskapets behandling av kommunedelplanen, Til høyre for seg har han Maiken Thørud og Elisabeth Nordli. Foto: Johnny Helgesen Les også Prosjektlederen for dobbeltsporet har sluttet
Tre alternativer i den nordlige delen av jernbanestrekningen fra Haug til Seut: Her ser vi de tre foreløpige traseene i det foreløpige forslaget, tegnet i svart, grønt og rosa. (Illustrasjon: Bane NOR) Les også I vår skal Bane NOR anbefale en av tre jernbanekorridorer: Her er de aktuelle traseene for dobbeltspor fra Haug til Seut
Neppe byggestart før i 2024 eller 2025: Dobbeltsporet fra Råde til Seut skal legges nær Strand gård. Bane NOR antar det vil ta fem år å bygge den nye jernbanen. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson) Les også I år vil Bane NOR fortelle hvor de mener jernbanen skal gå: Kan tidligst stå ferdig til Seut om ni år
Ordføreren vil starte i sentrum: Ny Grønli stasjon, mellom St. Hansfjellet og Grønlifjellet på bildet, må bygges før Haug-Seut, mener ordføreren. (Arkivfoto: Erik Hagen) . Les også Nygård mener det haster mest med ny stasjon på Grønli
Jernbanebrua i dårlig stand: Brua til høyre i bildet ble rustet opp for å tåle 20 års bruk i 2009. Den skal erstattes når dobbeltsporet kommer. (Foto: SA) Les også Dyrt å bygge ny jernbanebru på Rolvsøy: Utsettelse kan gi Bane NOR en ekstrautgift på opptil tre milliarder kroner
Grønli stasjon er ikke fjernet fra kartet: Her skal den nye stasjonen komme, planleggingen fortsetter med full styrke, til tross for de gigantiske prisøkningene. (Arkivfoto: Erik Hagen) . Les også Prislapp per meter med jernbane fra Råde til Halden: En million (!) kroner
Blir orientert. Planene for jernbaneutbyggingen gjennom Fredrikstad, noe som vil medføre bygging av ny stasjon på Grønli, vil bli belyst på informasjonsmøtet. Les også Inviterer til informasjonsmøte om vei og bane gjennom Fredrikstad
Blir værende i mange år: Hvis dagens jernbanestasjon bygges om for vendende tog, kan Fredrikstad få økt kapasitet til to tog i timen. Ombygging kan bli en midlertidig løsning for å få ned jernbaneutgiftene. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson) Les også Ny Grønli stasjon i fare: Fredrikstad får to tog i timen ved å bygge Haug-Seut og beholde dagens stasjon
Grønli, med Glemmen videregående skole til høyre i bildet. Det er her ny stasjon skal bygges, ifølge Bane Nors plan. – På tross av hva man kan få inntrykk av i debatten, er det ikke her problemene med dobbeltsporet ligger, mener Hagen. Foto: Erik Hagen Les også Tre Fredrikstad-myter om dobbeltsporet
– Større krav til fart, presisjon og teknisk standard gir heller ikke rom for innsparinger. Derfor må innsparingene skje ved å velge en rimeligere løsning. Foto: Geir A. Carlsson Les også Ny jernbanepolitikk tvinger seg frem
Håper på snarlig avklaring fra samferdselsminister Jon Georg Dale: Ordfører Sindre Martinsen-Evje vil vite hva regjeringen mener om jernbanetrasé gjennom Østfold, og muligheten for å få rett linje. (Illustrasjon: FB og SA) Les også Rett linje-forslaget: Sarpsborg-ordføreren vil ikke si hvor ny togstasjon blir plassert – vil ikke låse seg til Rolvsøy
Ingen personer kom til skade da toget dundret inn i en personbil på planovergangen ved Enebekk på Rådesletta mandag. Flere ganger tidligere har det skjedd ulykker her, men Bane Nor mener overgangen er trygg nok. Foto: Henrik Skolt/Moss Avis Les også Bane NOR ble anbefalt å gjøre utbedringer på planovergangen i 2013 – droppet det fordi det var for dyrt
SAMLET PLAN: Sarpsborg bystyre ber en om at det utarbeides en samlet plan for all togtrafikk gjennom Sarpsborg. Fortrinnsvis i rett linje med kryssing av Glomma sør for Sarpsfossen. Modellen viser en foreløpig plan for vei- og jernbanebru ovenfor fossen. Foto: Bane Nor Les også Intercity en tapt kamp for Fredrikstad?
Når det skal gå virkelig fort: – Det er ingen konflikter mellom utbygging av IC-nettet med en hastighet 250 km/t, og en eventuell videre utbygging med 330 km/t, heter det i Øivind Sunds innlegg. Foto: Colourbox Les også Hva skjer når Sarpsborg nå sier nei til Intercity?
Samtlige politikere vil ha ny Grønli stasjon: Bystyret går enstemmig inn for jernbanetraseen gjennom sentrum. Politikerne går sterkt imot utredninger av andre traséalternativer gjennom Østfold. (Illustrasjon: Bane NOR) Les også Legger ikke bort tunnelen under Bratliparken: Samtlige i bystyret vil ha stasjon i byen-nei til utredning av rett linje
Ida Wroldsen tilhører yrkesgruppen som ifølge Rath er bedre egnet til å styre norske jernbaneselskap enn direktørene. I en reportasje i FB for ett år siden fortalte hun om godt forhold til tålmodige pendlere. Foto: Erik Hagen Les også Fjern direktørene – la konduktørene overta
– I spissen av denne splittelsen finner vi en gruppe som forsøker å sørge for at jernbanen ikke skal gå mellom hovedstaden og Østlandets nest største by, men snarere over et jorde på Rolvsøy, heter det i innlegget. Modellen viser ny Grønli stasjon i Fredrikstad sentrum slik Bane Nor ser den for seg. Foto: Bane Nor Les også Nå er det Østfolds tur. Og det fylket trenger, er jernbane gjennom byene
– Intercity vil binde Østlandet sammen. Vi har ikke råd til forsinkelser, mener Nina Solli, regiondirektør NHO Viken Oslo. Foto: Moment Studio for NHO Les også Ikke sett på bremsen for Intercity i Østfold
Lere gir høy pris: Prosjektdirektør Anne Siri Haugen i Bane NOR viser frem kvikkleren som skaper store problemer for utbyggerne. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson) Les også Svært dårlige grunnforhold og dyrt å bygge i by: Derfor ruller milliardene for jernbanen i Østfold
Nytt stasjonsområde: Et nytt knutepunkt på Grønli vil totalforvandle området. Her er stasjonen sett fra St. Hansfjellet. Glemmen videregående til venstre, og Glemmen kirke til høyre. Innfelt bilde av hvordan stasjonsområdet kan se ut. Foto: Illustrasjon: Bane NOR Les også Bli med til Grønli stasjon: Slik har du aldri sett dobbeltsporet før
Usikker fremtid: Bane NOR peker på innsparingen som kan gjøres ved å utsette bygging eller å droppe ny Råde stasjon. (Arkivfoto: Joachim Constantin Høyer) Les også Bane NOR kan spare en halv milliard på å droppe Råde stasjon: Rafshol reagerer kraftig på nytt spareforslag
NYE PROBLEMER MED TOGENE: Fredag er det nye problemer med togene, denne gang rammes mossependlere på Østfoldbanen. Bildet er tatt på Oslo S tidligere i uken da det også var diverse problemer for togreisende. Foto: Caroline Bjurstrøm Knudsen Les også Forsinkelser på Østfoldbanen
Vil si tydelig nei til rett linje til Rolvsøy: Ordfører Jon-Ivar Nygård (til venstre) vil ha med seg Råde-ordfører René Rafshol på en felles uttalelse for å gjøre det klart at de vil si nei til rett linje. (Arkivfoto: FB) Les også Nygård vil alliere seg med Råde-ordføreren og gi klar beskjed: Et enstemmig formannskap avviser rett linje
Vil ha ny jernbaneutredning: Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje vil droppe å legge ut forslagene for Rolvsøy-Klavestad på høring. Nå vil han ha utredet rett linje. (Arkivfoto: SA) Les også Sarpsborg-ordfører vil sende jernbaneforslaget i retur: Kan bety flere års forsinkelse for dobbeltspor nord for Rolvsøy
REAGERER: Råde-politikerne reagerer sterkt på at Bane NOR har forkastet en trasé i en av korridorene som utredes for nytt dobbeltspor. Les også Råde-politikerne raser over Bane NOR: – Føler oss tilsidesatt