Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Jeg har de siste ukene hatt – og har – noen særdeles ubehagelige opplevelser med Telenor – Norges telegigant.
Først kom det en melding til kunder med online-adresser (mail-kontoen) om at «Vi oppgraderer vår e-posttjeneste. Dette kan i perioder føre til ustabilitet på tjenesten og økt forekomst av spam.»
Det innebar mange uker med opp til 200 meldinger i uka som trygt kan kalles spam. Så bedret dette seg. Til gjengjeld forsvant e-posten fullstendig. Ikke fikk jeg mail, ikke kunne jeg motta mail. En ting er ustabilitet på tjenesten, men når tjenesten rett og slett forsvinner i flere uker så er det mer enn «ustabilt».
Problemet er jo at dette er en mail som brukes i næringsvirksomhet. Når jeg da er inne i en aktiv periode, som omfatter blant annet kommunikasjon med korrektur på boktekst, blir konsekvensene store.
Vi snakker jo om en gigant i norsk målestokk og ikke et lite fillefirma. Eller?
Kundekontakten til Telenor er en historie for seg. Jeg har de siste par ukene snakket med minst seks kundekontakter alle med samme svar: Beklager, vi skal se på saken så snart som mulig og ringe deg tilbake. Da tenker jeg i løpet av et par dager. Men nei, ingen ting skjer. Heller ikke etter en skriftlig klage.
Noe av det merkeligste jeg har opplevd er når jeg har bedt om å få snakke med kundemottagerens overordnede. -Nei, det er ikke mulig. Det er ingen overordnede å få snakke med. Tydeligvis er ordren internt at frontfolkene skal ta imot all dritten. De ansvarlige gjemmer seg.
Jeg har følgende spørsmål til Telenor:
1: Er det vanlig praksis at et mailsystem, som er vitalt for kundene, bare forsvinner?
2: Er det Telenors kommunikasjonsstrategi at det ikke skal være mulig å snakke med andre enn de som sitter i front som kundemottagere?
3: Er det vanlig at dere ikke ringer tilbake selv om dere sier at dere skal gjøre det i løpet av et par dager?
Jeg skal ha en veldig god forklaring på dette før jeg kjøper så mye som ett tellerskritt eller andre tjenester fra Telenor. Sånn blir det når dere jager kundene bort og opptrer på en utrolig arrogant måte. Vi snakker jo om en gigant i norsk målestokk og ikke et lite fillefirma. Eller?
Ps 1: Jeg har sjekket at feilene ikke skyldes min tekniske inkompetanse (hvilket noen kanskje kunne tro).
Ps 2: Jeg har fått meg en midlertidig gmail-adresse så jeg er oppegående.