Med bare to dagers mellomrom har byens musikkpublikum hatt anledning til å høre storverk fra barokken, knyttet til påskehøytiden. Samlet har interessen vært laber, noe som gir grunn til ettertanke. I førjulstiden vrimler det av konserter som samler fulle hus. Påsketiden satses det ikke på.

Desto mer gledelig er det at de klassiske krefter henter frem stoff fra rike kilder og får det fremført.

Konsert

«Påskebarokk»

Det Norske Blåseensemble

Kate Semmens, sopran Diana Moore, mezzosopran Daniel Auchincloss, tenor Sam Evans, bass Steven Divine, cembalo, dirigent

Bibliotekets Aula

41 tilhørere

Fra et liturgisk ståsted ville «Påskebarokk» ha passet bedre på, eller etter, første påskedag. Da ville avstanden mellom de to konsertene kanskje gitt større publikumsinteresse. På den annen side kan man ikke forvente at Det Norske Blåseensemble skal innordne seg i en kirkelig-liturgisk kalender. Konserten ble en blandet opplevelse, og særlig var det i kveldens hovedverk, «Påske- oratoriet» av J.S. Bach, at tolkningen ikke innfridde. Men det startet ganske bra med J.S. Bachs «Orkestersuite nr. 4». Den innledende «Ouverture», der punkterte rytmer i fransk manér omkranser det fugerte mellomparti, ble spilt med eleganse og friskhet. I fugedelen ble lydbildet noe mer uklart. De påfølgende dansesatsene ble fint formet av de dyktige musikerne.

 

I en mellomavdeling fikk vi høre en «Triosonate» av Georg von Bertouch. Sonaten ble utført med to fløyter og continuo og ble elegant spilt, selv om fløyteklangen ble litt fet. En bedre kontrast hadde vært obo og fløyte. «Påskeoratoriet» ble fremført av fire engelske solister. Som kor ble det mislykket. For å balanser orkesteret måtte de ta i, noe som medførte en sprikende klang der sopranen stadig ble helt borte. Hele tiden var det problem med for sterkt orkester. Å bruke tre bassinstrumenter til resitativene burde vært helt unødvendig. Selv om solistene viste stemmeprakt i enkelte arier, ble helhetsinntrykket aldri godt. Steven Devin ledet alt fra cembaloen. Stian Aareskjold hadde arrangert musikken på god måte, så langt det er mulig.