Når Toyota nå, med hjelp fra Loyds Industri i Fredrikstad, har tatt ut baksetet og klippet hull i taket på flerbruksbilen Verso, for så å lime på en glassfiberarmert plasthatt, kan førersetet ikke reguleres særlig langt bakover. Selv for en 180 cm høy fører blir det i trangeste laget.
Spørsmålet er derfor hvordan bilens sikkerhetssystemer virker i kollisjoner, når mange førere opplagt blir sittende for nær ratt og pedaler.
Men Toyota har i det minste fått plass i bagasjerommet til den 140 cm lange statsvarekassen, som gjøat bilen kan selges med lav avgift. Du får den fra 216.000 kroner, 73.500 kroner rimeligere enn personbilen med fem seter og 132 hk bensinmotor.
De fleste som kjøper varebil av denne typer velger dieselmotor. Da koster bilen 239.900 kroner, 93.100 kroner mindre enn personbilvarianten.
Tourans suksess
Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge innrømmer at drivkraften til å bygge om Verso har vært Volkswagens suksess med Touran, en bil det er solgt tusenvis av som varebil på grønne skilt i Norge.
Men til forskjell fra Verso er Touran akkurat høy nok til å kunne bygges om uten å kutte hull i taket.
Lavskattede varebiler har satt norske avgiftsmyndigheter på mang en prøve, og mange er de som har gransket regelverket for å finne smutthullene – og funnet dem.
En omfattende skjerpelse tidlig i dette tiåret gjorde det langt vanskeligere å bygge om bilene, og en ny skjerpelse for et par år siden satte forbud mot å kutte i tak og gulv, eller gjøre om bilens totalvekt, uten godkjennelse fra opprinnelig produsent.
Ikke uproblematisk
Ulempen med Verso som varebil er at den ikke kan bygges tilbake til personbil (avgiftsfritt etter ti år) uten store kostnader, fordi bilene kommer til Norge helt ribbet for baksete.
Ikke minst etter krav fra bilimportørene er nå varebilreglene oppe til vurdering. Endringer kan komme i løpet av kommende år. Det kan gjøre det ytterligere vanskelig å få registrert personbiler som varebiler med lav avgift.