Skor seg på turister fra Kina

Kineserne har vanligvis med seg 2.000 euro i lommepenger når de reiser på ferie i Europa. Sko er blant varene som er mest ettertraktet blant de kinesiske turistene i Norge.

Kineserne har vanligvis med seg 2.000 euro i lommepenger når de reiser på ferie i Europa. Sko er blant varene som er mest ettertraktet blant de kinesiske turistene i Norge. Foto:

Av

Ansatte som snakker kinesisk og reklame på kinesisk. Handelen tar grep for å tjene mer på turister fra Kina.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

(Dagsavisen)  Gullsmedforretningen David-Andersen i Karl Johans gate i Oslo, som blant annet selger eksklusive halssmykker, klokker og ringer, er blant dem som nå markedsfører seg på kinesisk. De er mange og rike – og luksusvarer er billig for kinesere på ferie i Norge.

Utenfor inngangspartiet står et skilt med kinesiske tegn: «Velkommen til David-Andersen. Vi er en av de største ur- og smykkebutikkene i Skandinavia. Vi tilbyr service på kinesisk».

– Dette er en premium service som vi tilbyr kinesiske kunder, sier administrerende direktør Finn Martinsen, som i fjor ansatte en kinesisk medarbeider. Dette for å sørge for at en voksende gruppe kinesiske kunder blir tatt imot av en ansatt som snakker deres morsmål.

Dagsavisen får ikke lov til å fotografere henne.

– At hun snakker kinesisk var en viktig egenskap under ansettelsen. Vi ser ikke bort fra at vi kan ansette flere kinesiskspråklige medarbeidere i framtiden, sier Martinsen.

Reklame på kinesisk

Kjøpesenteret Paleet, bare noen hundre meter lenger ned på Karl Johan, har den siste tiden reklamert for salg på T-banen i hovedstaden – på kinesisk. I tillegg har kjøpesenteret utviklet en kinesisk versjon av hjemmesiden, og annonsert i kinesiske turistmagasiner for å tiltrekke flere kinesiske kunder.

Kinesere bruker mye penger på luksusvarer som er rimeligere i Norge på grunn av momsfritaket.

Ingjerd Sælid Gilhus, næringspolitiske fagsjef i NHO Reiseliv

Merkevarebutikkene i Nedre Slottsgate i Oslo, har flere kinesisktalende ansatte. Det gjelder både for butikker som Burberry, Hermes og Louis Vuitton. Også suvenirbutikkene rundt rådhuset i Oslo har kinesiskspråklig personale. Det samme er tilfellet for Bryggen i Bergen, opplyser Per Holte, spesialrådgiver for Asia i Innovasjon Norge. Han har jobbet med markedsføring av Norge i Kina i tolv år.

Holte forteller at kinesere gjerne handler i Europa på grunn av Kinas egne, høye luksusskatt på rundt 35 prosent. I tillegg benytter kinesere seg av taxfree-ordningen Global Blue. Derfor blir for eksempel en dyr klokke 20-30 prosent billigere i Norge. Og når kinesere handler i Norge, vet de også at de får ekte vare – og ikke piratvarer.

– Kineserne har mye penger under madrassen. Luksusvarer er ikke nødvendigvis et tegn på rikdom, men gir en følelse av at de er høyt oppe i samfunnet, sier Holte.

NHO Reiselivs næringspolitiske fagsjef, Ingjerd Sælid Gilhus, mener turistbesøk fra utlandet ikke bare kommer reiselivet til gode, men også andre bransjer.

– Kinesere bruker mye penger på luksusvarer som er rimeligere i Norge på grunn av momsfritaket. For eksempel så opplever lille Flå i Hallingdal et sterkt besøk av kinesere som er ute etter å kjøpe sko. Sko er en av mange varer som er billigere i Norge enn i Kina, sier hun.

Ny kampanje

VisitNorway.cn er den kinesiske versjonen av den offisielle turistportalen til Norge. Rundt 2.000 lesere er innom hver dag, i gjennomsnitt sju minutter hver. Holte forteller at det blir stadig flere besøkende. Nylig lanserte VisitOslo.com, i samarbeid med Innovasjon Norge, en kampanje på WeChat – Kinas største sosiale medier-plattform. Formålet er å øke interessen for Norge blant kinesere på reisefot.

Skiltet er oversatt av kinesiske ansatte hos gullsmedforretningen David-Andersen.

Skiltet er oversatt av kinesiske ansatte hos gullsmedforretningen David-Andersen. Foto:

– Det handler om å fortelle om norsk kultur, kunst, mat, musikk, i tillegg til norske byer. Her spiller Oslo en formidabel rolle med sitt store potensial, sier Yuri Sali, prosjektleder for internasjonale medier i VisitOSLO.

I fjor brukte kinesiske feriereisende 1,1 milliarder kroner under opphold i Norge, ifølge Innovasjon Norge. Og mer skal det bli.

– I dag er kineserne den sjuende største nasjonaliteten som besøker Norge. De blir viktigere og viktigere for turistnæringen, sier Holte.

På ni år har kineserne økt sine antall overnattinger på norske hoteller med 455 prosent. Fra 2015 til 2016 økte de antallet med 37 prosent.

Pengesterke turister

– Det asiatiske, pengesterke turistmarkedet utgjør et enormt potensial for Norge, sier Gilhus.

Fra januar til mai var det 71 prosent flere kinesiske hotellovernattinger i Norge enn på samme tid i fjor.

Gilhus sier at kinesere er opptatt av å oppleve mest mulig når de er i Norge.

– De fascineres både av naturen og kulturen vår, ikke minst det sunne, norske levesettet med god balanse mellom jobb og fritid. (ANB)

Turister i Norge

Dette er nasjonalitetene som brukte mest penger per døgn per person i Norge i 2016.

  • Amerikanere: 3.630 kroner.
  • Franskmenn: 3.515 kroner.
  • Kinesere: 3.275 kroner.
  • Italienere: 2.920 kroner.
  • Spanjoler: 2.700 kroner.
  • Briter: 2.505 kroner.
  • Sveitsere: 2.195 kroner.
  • Svensker: 1.875 kroner.
  • Tyskere: 1.720 kroner.
  • Dansker: 1.470 kroner.

Forbruksestimatene gjelder feriereisende som overnattet en eller flere netter på et kommersielt overnattingssted og/eller Hurtigruten. (Kilde: Turistundersøkelsen 2016, Innovasjon Norge)

Artikkeltags