Advart mot å handle i «feil» butikk

«Tone» handlet mat hos konkurrenten. Det likte arbeidsgiveren hennes dårlig.

«Tone» handlet mat hos konkurrenten. Det likte arbeidsgiveren hennes dårlig. Foto:

Av

«Tone» ble truet med oppsigelse etter å ha kjøpt matvarer hos konkurrenten.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

(FriFagbevegelse)  «Tone» hadde en fridag fra dagligvarebutikken hun jobber i, og skulle hente datteren sin på skolen. Hun stoppet innom en butikk og kjøpte med seg det hun manglet i kjøleskapet. Men der ble hun åpenbart observert. For før hun hadde kommet seg hjem, tikket det inn en advarsel på SMS fra arbeidsgiveren. «Forbrytelsen» hun hadde gjort seg skyldig i, var å handle hos konkurrenten.

«Tone», som ikke vil oppgi navnet sitt eller butikkjeden hun jobber i, i frykt for å miste jobben, ble sjokkert.

– Jeg har aldri fått beskjed om at jeg bare skal handle på jobben. Sjefen kan da vel ikke bestemme hvor jeg skal handle, spør hun HK-Nytt.

– Helt sprøtt

Det kan ikke sjefen, bekrefter Erling Hagen, faglig sekretær i Handel og Kontor.

– Man handler hvor man vil. Dette er jo helt sprøtt, sier han til HK-Nytt.

Hagen sier at han har forståelse for at arbeidsgiveren vil at de ansatte skal handle på jobben for å støtte opp under arbeidsplassen sin, men understreker at en arbeidsgiver ikke kan pålegge de ansatte å gjøre det. Han foreslår at arbeidsgivere gir de ansatte en personalrabatt hvis de vil stimulere til at de handler på jobben. Det er ikke uvanlig, hevder Hagen.

Svar skriftlig

«Tone» forventet at arbeidsgiveren ville ta saken opp med henne neste dag. Det har ikke skjedd. Derfor har «Tone» valgt å late som ingenting har skjedd. Det er imidlertid det dummeste du kan gjøre hvis du får en advarsel, mener Erling Hagen.

– Jeg anbefaler alltid å svare skriftlig på en skriftlig advarsel. Da kan svaret legges fram dersom advarselen blir brukt som bevis i en mulig oppsigelsessak. Men hva bør «Tone» svare?

– At dette er fullstendig meningsløst. I dette tilfellet faller jo advarselen på sin egen urimelighet, sier Erling Hagen.

«Tone» er organisert, men det holder hun skjult for sjefen. Butikkmedarbeideren har selv tatt kontakt med forbundet, og fått bekreftet at det ikke finnes grunnlag for den advarselen hun har fått. Det er hun glad for.

Jeg anbefaler alltid å svare skriftlig på en skriftlig advarsel.

Erling Hagen, faglig sekretær i Handel og Kontor

– Jeg må få lov til å gjøre som jeg vil på min fritid, og handle hvor jeg vil. Jeg har også rettigheter, ikke bare plikter på arbeidsplassen. Men sjefen gir meg følelsen av å ha gjort noe galt. Det har jeg ikke, sier hun.

Ingen regler

Det finnes ingen regler for advarsler, verken i lover eller tariffavtaler, opplyser Erling Hagen. En allmenn oppfatning er at en arbeidstaker kan få sparken etter tre skriftlige advarsler. Sånn er det imidlertid ikke.

– En arbeidstaker kan få mange advarsler uten at det får følger for ansettelsesforholdet, eller man kan få avskjed uten at man har fått en eneste advarsel. Det kommer an på hva det dreier seg om. Advarsler går også ut på dato. Jo lengre det er siden en arbeidstaker fikk en advarsel, dess mindre vil den bli vektlagt i en rettssak, forklarer Hagen.

(ANB)

Artikkeltags